6 råd for å mestre matte

Bilde: Privat

 

Nå som første skoleuke er over etter juleferien, tenkte jeg det kunne være gull med en plan for hvordan å mestre matten og gå opp i karakter dette semesteret. Ingenting er diggere enn å møte forberedt forberedt til time og vise til positiv endring gjennom semesteret. Mange lurer på hva de kan gjøre dersom matten ikke har gått som forventet. Det er nemlig ikke like lett å vite hva man ikke kan i matte slik som i andre fag.

For eksempel, om du ikke kan noe om den russiske revolusjonene, så leser du kapittelet og kommer i mål. Men dersom du ikke helt fikser likninger, så er det ofte ikke nok å lese om likninger. Det kan være at problemet egentlig dreier seg om brøk eller gangetabellen. Jeg legger derfor ut et utdrag fra ett av foredragene jeg holder på skoler rundt om i landet, for både elever og lærere.

Min erfaring har vist meg at dersom du følger disse 6 rådene, så vil karakteren din i matte bli bedre. Om du faktisk legger om og gjør disse 6 punktene til din nye arbeidsmetode, vil du ende opp med å forstå og mestre matte!

Ok, da kjører vi:

  1. Hold et åpent sinn. Du må bestemme deg for å at du skal få det til. Uansett hvor mye motstand du møter, så må du aldri gi opp. Hardt arbeid over tid er nøkkelen til suksess. 
  2. Hardt arbeid slår talent. Talent hjelper lite dersom det ikke kommer sammen med hardt arbeid. De aller færreste av oss har store talenter, så vi må jobbe for alt vi skal få! Med hardt arbeid vil du bli ganske så god i matte, og god nok til å få det nødvendige grunnlaget du trenger for videre studier og forståelse av det som skjer rundt deg. Det er nemlig ikke slik at alle må være en matte-ener. En sammenlikning jeg liker svært godt er skigleden vi har i Norge. Det finnes bare noe ytterst få som er på langrennslandslaget, men det finnes hundretusener av oss som koser oss på med skiturer i helgene, birken eller påskeskituren. Sakens kjerne er: Vi har stor glede av ski uten å være på landslaget, og du har stor glede av å kunne matte uten at du skal bli ingeniør.
  3. Matteboken skal leses. En uformell undersøkelse jeg har gjort blant cirka 500 elever viser at kun 10 % leser matteboken. Du leser historieboken når du skal lære deg historie. Hvorfor leser du ikke matteboken når du skal lære matte? Om du trenger et lettlest oppslagsverk sjekk denne lenken.
  4. Regn oppgaver, masse oppgaver. Øvelse gjør mester! Det du får i lekse er antagelig ikke nok oppgaver. Alle mine elever får beskjed om å gjøre alle oppgavene som er i hovedboken. I tillegg må de gjøre alle eksamensoppgavene fra de siste årene. Innsats er nøkkelen til suksess. Tenk deg hvor mange stavtak de aller beste langrennsutøverne har tatt i sin karriere. Om du løser halvparten av alle stavtakene i oppgaver, garanterer jeg at du blir er superløser!
  5. Ta igjen det tapte, tett hull. Matte krever at du legger sten på sten. Dersom byggverket ditt mangler stener vil du vanskelig kunne bygge videre. Du må derfor ta igjen det tapte. For å ta igjen det tapte må du få hjelp av læreren din. Han/hun vil lett kunne identifisere hullene og lage et opplegg for deg. Dersom du ikke får hjelp på skolen kan du sende en e-post til post@houseofmath.no eller sjekk denne lenken.
  6. "Den som gir seg er en dust". Dette var det jeg sa til meg selv alle gangene frustrasjonen herjet i kroppen. Frustrasjon så stor at det verket i armene, hamret i hjertet og tårene presset på. Frustrasjon så intens at jeg knyttet neven og hylte ord som ikke gjør seg på trykk! Jeg kaller dette voksesmerter i hjernen. "Den som gir seg er en dust, og jeg er ingen dust", sa jeg til meg selv og kjørte på videre. Det hjelper å være tøff med seg selv!

Da er det bare å brette opp ermene og begynne med en gang! Gi gass!

 

Følg meg på instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og på snap: vibekegf                        

8 kommentarer

Arne Johan Østenby

12.01.2016 kl.08:29

Det er veldig viktig å aldri komme på etterskudd i matematikk. Det man lærer i morgen bygger svært ofte på det man lærer i dag, og skal man være i stand til å forstå og lære noe i morgen, så forutsetter dette at man kan dagens lærdom. Kommer man på etterskudd blir dette en ond sirkel. Går dette for langt rekker man ikke å ta igjen det forsømte, og da er det game over. Kommer man på etterskudd i matematikk må man nilese og prioritere matematikk langt foran andre fag og gjøremål.

Hvis man er godt forberedt blir matte morsomt.

mvh

Arne

livoss

12.01.2016 kl.12:14

Kommer ikke videre på lenkene du henviser til. Krever passord. Stemmer det?

Mattedama

12.01.2016 kl.14:20

livoss: Hei, det skal være ordnet nå:-)

14.01.2016 kl.08:27

Matteleksene må prioriteres foran andre lekser og gjøres først, slik at man er sikker på å være forberedt til neste mattetime. En norsklærer vil kunne hevde at faget norsk er viktigst, noe som godt mulig er riktig. Men matteleksene må alikevel gjøres først fordi det er nødvendig å ha et godt nok grunnlag for å få utbytte av neste mattetime. Det er mye vanskeligere å ta igjen det forsømte i matematikk enn foreksempel norsk.

mvh

Arne

yasmin A

18.01.2017 kl.18:26

Hei jeg er en elev å fikk en 3er i matte jeg vil gjerne få en 5 så jeg kan bli forsker eller ingeniør for nasa men jeg har prøvd alt jeg har gjort alt jeg kunne å fikk det¿ jeg blir ofte bet om å hjelpe andre i klassen fordi jeg forstår fortere og hvis du viser meg et eksempel vil jeg forstå men her er problemet jeg er bare en der og da elev det vil si at jeg glemme det å blir husket på det når noen viser meg et eksempel Og prøver stresser meg. Hvor har vi karakter i det hele tatt er det mulig¿ er det noen kurs jeg kan gå på for å få bedre i matte

Mattedama

20.07.2017 kl.23:28

yasmin A: Måten jeg husker ting er ved å repetere det. Jeg tenker at det må repeteres mange ganger for at det skal sitte. Tommelfingerregelen min er 6 ganger. Prøv et og se om du får bedre karakter. Det høres litt ut som om at ting kommer så lett til deg at du glemmer å vedlikeholde det. Kan det stemme?

Hannah og Lillian

30.05.2017 kl.09:49

Takk for tips, funket dessverre ikke. Vi går jo ikke på vidregående. Vansklig å holde motet oppe på slutten av året

Mattedama

20.07.2017 kl.23:35

Hannah og Lillian: Det var dumt! Hvordan gikk der frem? Hvor mange timer gikk med til prosjektet deres? Hvor langt tilbake gikk dere? Kan dere gangetabellen, brøk og likninger? La meg kjøre dere gjennom systemet my way? Lover det blir resultater:-)

Skriv en ny kommentar

hits