hits

Julentter fjerde juledag


FOTO: UKJENT/PRIVAT
 

Kan du matematikken fra grunnskolen? rets julentter tester deg i matematikken du skal lre fra 1. til 10. klasse. Julenttene er delt inn i tre niver. Niv 1 dekker 1.-4. klasse, niv 2 dekker 5.-7. klasse og niv 3 dekker 8.-10. klasse. Du fr tre nye julentter hver dag fra og med lille julaften til og med 1. nyttrsdag. rets julentter er utarbeidet i samarbeid med Vilde Nyrnning Strm.

 

Niv 1:

William er med for handle inn mat til nyttrsaften. I butikken har de supersalg p kalkun og ribbe. n kg ribbe koster 50 kr, og n kg kalkun koster 80 kr. Hvor mye m de betale om de skal ha n kg ribbe og to kg kalkun?

 

Niv 2:

Lina er p fjellet, og skal kjpe heiskort i skibakken. Hun skal vre p fjellet i fire dager. Hun kan velge mellom kjpe et dagskort til 400 kr eller et firedagers-kort til 1150 kr. Hun regner med at hun skal st i bakken tre av de fire dagene hun er p fjellet. Lnner det seg for Lina kjpe dagskort de dagene hun er i bakken eller firedagers-kortet?

 

Niv 3:

Anniken skal i bursdag, og skal pakke inn bursdagsgaven som har en overflate bestende av fire rektangler og to trapeser:

Hun har  kun 1 dm2 gavepapir igjen hjemme, ettersom nesten alt gavepapiret ble brukt opp til julegavene. Har Anniken nok gavepapir til pakke inn gaven?

 

SVAR P GRSDAGENS JULENTTER

Svar niv 1: 1 kg = 1000 g. Spillet veier mest, Rasmus m ta med seg fotballen.

Svar niv 2: Nei. Jacob har fanget minst, men gtt lengst (7.3 km). Ingrid har fanget flest, men gtt kortest (5.2 km).

Svar niv 3: klementin=5 kr, sjokolade=25 kr, brus=15 kr. Totalt 4*5+25 +2*15 kr=75 kr

 

Du flge meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

TIDLILGGERE JULENTTER 2015 OG 2016

Tredje juledag 2016

Andre juledag 2016

Frste juledag 2016

Julaften 2016

Lille julaften 2016

Frst nyttrsdag julen 2015

Nyttrsaften 2015

Lille nyttrsaften 2015

Femte juledag 2015

Fjerde juledag 2015

Tredje juledag 2015

Andre juledag 2015

Frste juledag 2015

Julaften 2015 

Lille julaften 2015

8 kommentarer

En ting som forundrer meg litt med disse oppgavene er forskjellen i vanskelighetsgrad p "niv 1" og "niv 2".

I oppgave 1 m man multiplisere 80 med 2 og s legge til 50. Det hres rimelig ut for 1-4 klasse antar jeg.

I oppgave 2 m man multiplisere 400 med 3 og sammenlikne med (trekke fra) tallet 1150.

N er sprket marginalt mer "inflkt" p oppgave 2, men er den vanskeligere enn oppgave 1? Etter min mening har disse to oppgavene nesten identisk vanskelighetsgrad, men det kan selvsagt vre noe jeg ikke forstr her. Burde ikke to oppgaver med 3-5 rs forskjell i elevens alder ha strre forskjell i vanskelighetsgrad? Gr vi for sent fram i matematikken?

Enig med Terje. Hva med oppgave 3, kun 1kvadratdesimeter papir? Opplagt ikke nok hvis s er tilfelle

Hvem har tid til julentter nr det er sjakk-VM p TV? :-) Men n fr vi en liten pust i bakken fr lynsjakk i morgen etter at Lommedlingen to bronse i hurtigsjakk etter en sterk spurt.

Enig med Stian om niv 3 oppgaven. Sprsmlet burde nok vrt om 10 (og ikke 1) dm^2 er nok gavepapir (ble det for mye juleglgg p Vilde og Vibeke? :-) for da kunne vi ftt en fin diskusjon i kommentarfeltet.

Hvis min utregning er riktig, har gaven en total flate p 8,86 dm^2, men er det da nok med 10 dm^2 gavepapir igjen? Hvilken lengde og bredde p det gjenvrende papiret ville vre ideelt for gjre et forsk? Her kunne det blitt bde matematikk og pakketeknikk p hyt niv. :-)

De to siste oppgavene er ikke de som utfordrer elevgruppene til det ytterste.

Den siste oppgaven er mangelfull. Et trapes har "minst to parallelle sider" Det str ingenting om vinkler i trapesene. Derfor burde det sttt at siden med 8 cm er den loddrette vinkelen mellom de to parallele sidene. Da er overflaten 8,86 kvadratdesimeter.

@Kalle

All informasjon som trengs for regne ut siste oppgaven er tilstede. Du kan beregne de eneste ikke-rette vinklene basert p at grunnlinjen er 9 cm, toppen er 5, som gir en rettvinklet trekant med 4 cm og 8 cm kanter. Da kan du regne ut lengden av hypotenusen, vinkelen etc (men du trenger ikke regne noe med vinkler, bare lengden p hypotenusen blir relevant).

@Terje

Hvor str det i oppgaven at siden med 8 cm er avstanden mellom linjene? Det ser riktignok slik ut p tegningen, men det er en antagelse. Om det ikke er slik, kan du heller ikke bruke 9-5 cm for beregne hypotenusen. Hva sier "Mattedama"?

@Kalle

Det str p tegningen at den kanten "lengst vekke fra oss" er 8cm. Dersom den er 8cm s m hyden p trapeset "nrmest oss" ogs vre 8cm, ellers ville ikke pakken best av fire rektangler. Med andre ord, de to trapesene er samme strrelse.

Vet ikke om jeg gidder mer: Det er greit at trapesene er like. Men: Det er ingen dokumentasjon p at 8 cm er korteste avstand mellom de to parallelle sidene. Og nr du ser p et av svarene hvor editor mener at 1000 cm2 er det samme som 1 dm2, br en jo vre litt kritisk.........

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!