hits

februar 2016

Lrdagsgrublis uke 8

LETT

Hva er svaret p regnestykket?



 

MIDDELS

Hva er arealet til det oransje omrdet, nr lengden av den innerste sirkelen er 2 cm og lengden av den ytre sirkelen er 5 cm?



 

VANSKELIG

Plasser tallene fra og med 1 til og med 9 slik at likningen stemmer.


 

 

God helg!

For flere oppgaver trykk her! 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Jorden har hatt 3 atmosfrer

BILDE: www.fotoalcarria.com

Jordens atmosfre har utviklet seg siden den ble til, og den er fremdels i utvikling. Nr politikere og forskere snakker om endringer i atmorfren, snakker de om det de mener er menneskeskapte endringer som er med p eskalere atmosfrens prosesser i ugunstig retning. Dette blogginnlegget handler om atmosfrens naturlige utvikling, for atmosfren er en levende greie.

Oksygenmolekyler er essensielt for liv slik vi kjenner det. Jordens tidligste atmosfre hadde ikke oksygen. Den frste atmosfren hadde rester av hydrogen og helium fra da solsystemet ble dannet. Da disse gassene ble varmet opp av solen forsvant de ut i verdensrommet. Denne atmosfren hadde derfor kort levetid, da gassene var for lette til bli liggene ved jordoverflaten. Tenk deg hva som skjer med heliumballonger, de har ftt en og annen pode til grte etter at den har stukket til himmels. 

Den andre atmosfren ble dannet av gasser som kom fra innsiden av Jorden. De kom til overflaten ved hjelp av vulkaner og sprekker i jordskorpen. Den bestod hovedsakelig av karbondioksid og vann sammen med litt nitrogen. I denne atmorsfren regnet det syre. Det var faktisk 100 ganger mer gass i den andre atmosfren enn det det er i dag. Karbondioksid og vann lagrer store mengder varme og bidrar til drivhuseffekten. P denne tiden ville Jorden vrt en badstue om solen hadde vrt like varm som den er i dag. 

Det var i lpet av den andre atmosfren at verdenshavene ble til. De ble dannet ved at vann ble utfelt av atmosfren, s vel som at vannbestandige legemer fra rommet krsjet i Jorden. Havene absorberte til slutt nesten halvparten av karbondioksiden som var i den andre atmosfren. Vann er nemlig svrt egnet til holde p karbon dioksid. Tenk deg en flaske Farris og alle boblene som bruser nr du skrur av korken etter ha ristet flasken. 

Etterhvert som liv utviklet seg i havet ble mye av karbondioksidet omgjort til skjell som mange av havdyrene brukte som beskyttelse. Nr disse dyrene dde sank skjellene til bunnen. P grunn av det store trykket i dypet ble ble disse skjellene til slutt omdannet til sten, for eksempel kalkstein.

De tidligste formene for liv i havet og p land, tok unna de strste mengdene av karbondioksid i luften. Livsformene konverterte karbondioksiden til oksygen og nringsstoffer som plantene trengte for overleve. Den mest effektive metoden er den du kjenner som fotosyntesen. (Fotosyntesen prver i dag holde balansen mellom karbondioksid og oksygen i luften vi puster.) Det som da ble igjen etter dette var nitrogen og vanndamp.


Den frste oksygene som returnerte til luften var et biprodukt av planteaktivitet, og forsvant raskt. Oksygen er svrt reaktivt og knyttet derfor til seg stoffer p Jordens overflate. Til slutt, etter at alle mineraler som kunne binde seg til oksygen hadde gjort det, begynte atmorsfren og fylles med gass. N som karbondioksiden var borte, ble luften den nitrogen-oksygenblandingen vi puster i dag.    

Dagens atmosfre er den tredje, s langt, og bestr hovedsakelig av en 4 til 1 blanding av nitrogen til oksygen. Disse to gassene finnes kun i svrt sm mengder hos andre planeter, noe som gjr Jorden spesiell i sin sort.

Det finnes ikke drlig vr, bare drlig klr og mangle p surstoff!  

 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Derfor klarer vi ikke dette mattestykket!



 

PEMDAS Parenteser, Eksponenter, Multiplikasjon, Divisjon, Addisjon og Subtraksjon.

Dette er regnerekkeflgen. Frst eksponenter og parenteser, s gange/dele og deretter pluss/minus. Dersom du ikke flger den nr du regner s fr du feil svar. Det er det som skjer nr vi ikke fr riktig svar p stykket over, vi kan ikke regnerekkeflgen. Frste gang vi mter p denne er p mellomtrinnet (5.-7.-klasse). For kunne bruke regnerekkeflgen er det noen f gloser vi br lre oss, disse er:

Multiplikasjon = gange:    faktor * faktor = produkt    (4 * 5 = 20)

Divisjon = dele:    teller / nevner = kvotient    (40 / 2 = 20)

Addisjon = pluss:    ledd + ledd = sum    (7 + 10 = 17)

Subtraksjon = minus:    ledd - ledd = differanse    (15 - 13 = 2)

Hvorfor det? PEMDAS sier noe om hvordan vi skal angripe de ulike stykkene over. Du skal gange og dele fr du fr utfre pluss og minus. Slik som dette:

3 - 3 x 6 + 2 (Gange/dele kommer fr pluss/minus. Du m derfor ta gangestykket frst)

= 3 - 18 + 2 (Nr er det bare pluss/minus igjen. Det spiller ingen rolle hvilke du gjr frst)

= -15 + 2

= -13

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Hvorfor skal vi kunne nynorsk?

 

 

 

 

 

 

 

BILDE: Mannen som laget nynorsk, Ivar Andreas Aasen (1813-1896). www.sprakradet.no

Hvorfor er det viktig at vi lrer oss nynorsk? Hva er rsaken utover at det er en svrt kort tradisjon (sprket ble til p siste del av 1800-tallet)? Gir det en kompetanse som jeg trenger til  utfre et arbeid? Gir det en kompetanse som er viktig i det private liv? Eller mister jeg er grunnleggene forstelse av den kulturen jeg er en del av? Blir jeg et fattigere menneske av hoppe over nynorsk?

N har jeg fundert litt over dette. Hva er egentlig rsaken til at vi ikke avskaffer nynorsk i skolen? Om nynorsk er viktig, hva med samisk? Er ikke dette diskriminering? Rent sprkteoretisk finnes det mange dialekter, sosialekter og idiolekter. Hvorfor gikk grensen ved nynorsk (utover at det er et samlesprk av alle dialektene)? Pvirker vr nynorskkunnskap evnen til forst og kommunisere med mennesker som har dialekt? 

Jeg bare lurer... Hadde egentlig vrt interessant om noen i Norsk mllag kunne gitt et konkret svar p dette som ikke hadde med flelser gjre. (Til dem som lurer, jeg hadde nynorsk og fikk karakteren 5). 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Sndagsgrublis uke 7

21. februar er en kul dato. Farfar hadde bursdag, Kongen vr har bursdag (hipp hurra med dagen) og benediktinermunken Petrus Damiani hadde dette som en festdag. S for feire kan du kose deg med disse:-)

LETT

Ls likningen

MIDDELS

Hvilken farge skal smileyen som skal inn for sprsmltegnet ha?

VANSKELIG

Hvilke tre tall skal inn for sprsmlstegnene?

 

God helg!

For flere oppgaver trykk her! 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Lrdagsgrublis uke 7

Denne uken har jeg dessverre ikke ftt blogget like mye som jeg nsker, men helgegrublisene uteblir aldri! Kos deg med disse:-)

LETT

Hvilken figur mangler?

MIDDELS

Hva er summen av rekken? Kan du finne en smart mte regne den ut?

VANSKELIG

Hva er svaret p likningen?



 

God helg!

For flere oppgaver trykk her! 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Staten motarbeider kvinnelige grndere


Hyttetur til Hemsedal. Pysj, bål, Mac og solnedgang.  BILDE: PRIVAT

Jeg blir gjerne hjemme de ni ukene staten krever, men hvem dekker da inntektstapet til bedriften som sikrer arbeidsplassene til de ansatte og økonomisk trygghet for dem?

Å kombinere barn og gründerskap er i utgangspunktet en krevende øvelse, ettersom begge deler krever stor oppmerksomhet 24 timer i døgnet. Nettopp fordi det er en vanskelig kombinasjon, er det ekstra ille at staten gjennom lovverket legger en ekstra sten til byrden for kvinnelige gründere. Dette gjennom et lovverket som krever at gründerkvinner frasier seg retten til å skaffe inntekter til bedriften samtidig som hun kun mottar inntil 6G, altså 523 970kr over 49 uker. Som gründer blir jeg ofte møtt med innvendingen: ”men kan du ikke bare jobbe litt hjemme da?” Jo, jeg er ikke kranglete. Problemet er bare at lovverket slik det er i dag ikke gir lov til dette, og dermed blir jeg trygdesvindler. Et annet vesentlig problem er kjønnskvoteringen, som i sin form gjør det umulig å ivareta det ansvaret jeg har og sikre at prosjekter lever videre.

Lovverket krever at jeg må ta 3 uker før termin og 6 uker etter, 9 uker totalt. Det norske samfunnet ønsker kvinner inn i mannsdominerte yrker, kvinnelige gründere og frihet for kvinner til å velge. Som kvinnelig gründer i et mannsdominert yrke gir kjønnskvoteringen knyttet til fødselspermisjonen kun hodebry og estimater knyttet til hvilke tap som er størst. Loven gjør det svært vanskelig å være selvstendig næringsdrivende, uansett kjønn.

De fleste kvinnelige gründere er representert i bransjer som helse og skjønnhet. Dette er ikke kapitalintensive næringer, men arbeidsplasser der hver ansatt er en kostnadsbærer og samtidig en begrenset inntektskilde. Dette betyr at gründerens rolle i bedriften er svært sentral, og bedriftens eksistens ofte avhengig av gründerens tilstedeværelse og arbeidskraft. For selvstendignæringsdrivende er det enda verre, de er jo som oftest eneste ansatt. Videre er inntjeningsgrunnlag direkte relatert til å dekke faste kostnader.

Tallene fra innovasjon Norge forteller at kun 1/3 av gründerbedrifter overlever de første 5 årene og at kun 1,3% av alle gründerbedrifter overlever i det lange løp. Dette gir et klart bilde av hvilke utfordringer og risiko man bærer som eier av en nyoppstartet bedrift. Det å være gründer er på mange måter ikke bare en jobb, det er en livsstil, som ikke passer for alle. Særlig ikke om man også får barn.

Dersom gründerkvinnen får barn, vil bedriften miste ni ukers inntjening, dette kan i sin tur gå hardt ut over de ansatte og i verste fall bidra til at bedriften ikke overlever mammapermisjonen. Dersom hun er eneste ansatt, vil det være umulig for henne å få barn dersom hun ikke har nær familie til å hjelpe, samt at hun bedriver trygdesvindel. Alternativt kan hun si i fra seg alle stønader, hvilket igjen ikke bidrar til å legge til rette for kvinnelige gründere.

Fedrekvoten kan gi samme utslag; mannlig gründer i begynnelsen av trettiårene jobber 12-16 timer i døgnet for å få bedriften på beina. I følge dagens lovverk må han ta ut 10 uker pappapermisjon eller så mister hele familien denne tiden med barnet og samtidig støtten til familien. For ham vil pappapermisjonen stille ham ovenfor følgende tre valg: 1) ta permisjon og risikere at bedriften går konkurs, 2) si ifra seg pappapermisjonen slik at permisjonstiden med barnet kuttes med 10 uker og barnet mister tid med foreldrene eller 3) mor blir hjemme disse 10 ukene uten stønad og familien mister inntekten hun ville generert. Ingen av disse alternativene er særlig gode.

For kvinnelige gründere er situasjonen annerledes. De får ikke en gang valget! De må være hjemme i 9 uker, og som en konsekvens av dette stå ovenfor samtlige av de ovennevnte kriser. Man bør jo spørre hvorfor staten har innført et lovverk som setter hele familien i fare. Og det er i denne sammenheng jeg blir svimmel; skal det ikke være slik at kvinnen skal frigjøres og gis muligheten til å velge det som er rett for henne? Er det ikke slik at økonomisk uavhengighet er det viktigste verktøyet i denne sammenheng? Det kan ikke være meningen at lovverket dytter henne tilbake i mannens økonomiske jerngrep og setter henne tilbake til den situasjonen hvor vi begynte på 1800-tallet. Det kan ikke være meningen at kampen som feministene har jobbet hardt for skal ende opp med en sluttet sirkel.

Så hvordan henger dette lovverket sammen med at det norske samfunnet ønsker å dyrke frem kvinnelige gründere? Er det slik at i det en kvinne velger å starte egen bedrift, må hun si ifra seg muligheten til barn? Dette er i strid med lovverkets kjerne, om alle kvinners like mulighet til å få barn.

Det grunnleggende spørsmål jeg lurer på, er hvorfor kvinnen må ha akkurat disse ukene? Hvorfor er det slik at kvinnen skal ha de første 6 ukene etter fødsel? Er det slik at mors kjærlighet er viktigere eller bedre enn fars? Spiller det noen rolle om morsmelken kommer på flaske eller fra bryst?

Jeg tror ikke det.

Dersom dette dreier seg om at mor vil være hjemme, så har hun jo all mulighet til det dersom fødselspermisjonen er kvotefri. For oss som er avhengig av å jobbe i løpet av denne tiden, er det avgjørende at familien får muligheten til å fordele permisjonen selv. En kvotefri fødselspermisjon vil bidra vesentlig til å redusere ulempene for gründerbedriftene og selvstendignæringsdrivende. Nettopp derfor burde en slik mulighet eksistere.

Jeg mener at tiden er kommet for å revidere lovverket tilpasset den moderne kvinnen. Hvorfor er ikke de kvinnepolitiske lederne opptatt av det samme? Hvorfor har vi et samfunn som i dag oppfordrer alle til å bli gründere uten at vi har et lovverk som legger til rette for det?

ta en kjapp en!

I dag er en svært hektisk dag. Timeplanen er pakket til randen. Det er i slike stunder det er viktig å sette av tid til en kjapp en. Jeg sniker meg derfor unna for å gi deg denne, og spørre om du finner verdien av x:

Følg meg på instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og på snap: vibekegf

 

 



 

Du M ikke velge g p videregende skole!

BILDE: UNKNOWN

Uansett hva du velger,

alt du nsker deg er p den andre siden av hardt arbeid og redselen for mislykkes!

Hvorfor skal alle g p videregende skole? 30 % av alle som begynner gjennomfrer ikke! Jeg var en lat jvel p skolen. Etter stryk i matte og 0 p konomitentamen, bestemte pappa: Enten mtte jeg ta meg sammen og levere betydelig mer innsats og derfor bedre resultater, eller s mtte jeg begynne i rrleggerlra hos Tommy. Det finnes flere veier til formell kompetanse.Min kjre far har aldri vrt en mann som gr tilbake p sitt ord, s n var det bare sla p. Det ret sto lrlingplassen hos Tommy klar etter jul! Jeg hadde ikke lyst til bli rrlegger. Det var derfor tid for ta meg selv i nakken og ta ansvar!

Hvorfor synes ikke samfunnet vrt at det er greit velge noe annet enn videregende skole? verst p stigen er studiespesialisering, deretter yrkesrettet skolering og til slutt dem som ikke gr videre med skole. Med 30 % som ikke gjennomfrer videregende skole trenger vi angripenoen samfunnslgner. Vi har et samfunn der svrt lite fr konsekvenser. Dersomdu surrer gjennom livet, s har det frem til nordnet det seg allikevel. Dette er i ferd med endre seg, raskere enn vi fr med oss. Med den internasjonale konkurransen vi n frtredd nedover ra gjennom den generelle utviklingen i verden,blir kravet til hver og en av oss mye strre. S kanskje det er p tide begynne i det sm, dele ut litt flere konsekvenser. Om vi fr fle den sure svie av hva det innebrer surre ansvarslst gjennom livet, s kanskje vi tok mer ansvar. S, skal det ikke vre greit hoppe av skolen etter 10. klasse?Joa, men det er en svrt drlig id! Noe av det viktigste verktyet du har er formellepapirer p den kompetansen du innehar. Dersom du skal vre med p fremtiden da.

Frustrated Young GirlLicensed from: Creatista / yayimages.com

Konsekvenser av: Jeg nsker ikkeformelle papirer p min kompetanse. Eller, hvilken kompetanse?

Dufortsetter ikke p skolen, og det innebrer forpliktelser. Du m skaffe deg fulltidsarbeid, og forsrge deg selv. Du har valgt tr inn i det voksne liv tidligere enn vanlig, og det kommer med voksenansvar. Bo gjerne hjemme, men mor og far br da kreve at du betaler husleie og din andel av maten. Du m vaske dine egne klr, og ta ditt ansvar i hjemmet som alle vi andre voksne m. Dette innebrer ogs at middagen kan bli ditt ansvar. Det er mulig du finner ut at det er svrt vanskelig f jobb, kanskje umulig. Dersom du fren fulltidsjobb vil denne vre svrt drlig betalt siden du er under 18 r. Mange bedrifter krever at du er over 18 r slik at de kan beskytte seg mot eventuelle feil du gjr. Om du ikke fr bo hjemme, m du finne et sted bo. Du m hyst sannsynligflytte til et svrt usentralt strk for ha r til betale husleien. kjpe bolig vil vre utenfor rekkevidde, lenge! Nr du n bor for deg selvm du ha forsikring, og du m betale for strm. Det koster med lys og varme. Du m betale for transport, vaskemidler og mat. Det smarteste er f med mor og far p en avtale om leie hjemme. Til slutt, du vil ha et mer utrygt inntektsgrunnlag, redusert mestringsflelse og lavere selvflelse, og sannsynligheten for at du er blant de frste som mister jobben nrdet blir vanskelige tider er stor!

Konsekvenser av: Jeg nsker formelle papirer p min kompetanse!

Du fortsetter p skolen, og det innebrer forpliktelser. Du bor hjemme og fr dekket alle livskostnadene, derfor mdu bidra til fellesskapet p andre mter enn med penger. Din forpliktelse er gjre den jobben du n er satt til, nemlig skaffe deg formell kompetanse. Det vil si at du forplikter deg til f nok svn, g p skolen, flge med i timen og gjre de leksene som kommer din vei, kanskje ogs mer dersom du ikke skjnner temaet. Det er derimot ikke et karakterkrav, men det er et krav til innsats. Det er faktisk slik at med stor innsats kommer ofte gode resultater. Alts, de gode karakterene du da vil f kommer som et resultat av den innsatsen du legger ned. Ved at du velger g videre med skole, og derigjennom setter deg i en situasjon hvor du kan ta hyere utdanning, gjr at du vil f flere fordeler i livet. Du vil ha et tryggere inntektsgrunnlag, sannsynligvis strre mestringsflelse og hyere selvflelse,og st sterkere i vanskelige tider.Derimot, om du ikke leverer innsats p skolen, s trenger ikke mamma og pappa betale for deg eller innvilge andre privilegier. Da m du ta et valg: ta tak i deg selv og begynne jobbe, eller slutte p skolen og jobbe fulltid.

Dette kan hres stygt ut, men er allikevel realitet.Skal du f, m du gi! Jeg er overbevist om at mye av 30 % frafall skyldes holdninger, innstilling og pute-under-armene-sying!

Vi som nordmenn har den rikeste pappaen i verden, det gir oss ingen grunn til oppfre oss som bortskjemte drittunger.

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Jordas historie p 1,5 r!

The EarthLicensed from: docent / yayimages.com

En liten tankevekker hva angr tid, rom og vr egen eksistens. Denne kom jeg over i helgen da jeg satt og leste fysikk. Den var i 1FY-boken Ergo fra Aschehoug. Det er universets levetid krympetsammen til ett og et halvt r, fascinerende! Til ettertanke:


Viktig ikke glemme at universet er ca. 13,8milliarderr gammelt, s selvom undergangen bare er "et halvt r unna", s burde vel det tilsi noe i strrelsesorden 6,9 milliarder r.

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Lrdagsgrublis uke 6

Dette er frste helgen der jeg introduserer det nye grublisopsettet. Fra n av vil det alltid vre n lett, n middels og n vanskelig oppgave. Kos deg med disse:-)

LETT

Hva er verdien av den bl, den rde og den hvite figuren?

MIDDELS

Regn ut

VANSKELIG

Hva er verdien av trekanten, mnen og sirkelen?



God helg!

For flere oppgaver trykk her!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Whoop whoop - Nye Grubliser

BILDE Teaser: Hvilken pil er feil?

Interessen for grubliser har vrt stor, og spriket i vanskelighetsgrader har vrt enda strre. Noen klager fordi det har blitt for lett, andre klager fordi det er alt for vanskelig. Jeg nsker at flest mulig skal kose seg med oppgavene, og endrer derfor oppsette p helgegrublisene. Fra og med i morgen vil Lrdagsgrublisene og Sndagsgrblisene inneholde n lett oppgave, n middels oppgave og n vanskelig oppgave.

Den lette oppgaven skal vre slik at alle skal kunne resonnere seg frem til dem. Ved logisk tenkning og grunnleggende regning skal du kunne finne svaret. Den middels oppgaven skal vre slik at du m ha litt kjennskap til grunnleggende matematiske metoder, og at du husker litt fra skoledagene. Den vanskelige oppgaven vil kreve at du har noe matematisk kompetanse. At du har en verktykasse med metoder og teknikker som hjelper deg i ml.

Om du er litt tff s googler du for finne ulike metoder for lse de oppgavene som du ikke klarer direkte. prve deg p oppgavene sammen med familie og venner er ogs en kul mte utvikle tankeprosessene, og kanskje dere sammen kommer frem til svarene. P den mten utvider du ogs den matematiske verktykassen din. Jeg synes slikt er supergy!

Da gleder jeg meg til helgen, og hper du koser deg med de nye oppgavene:-)

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Trives de lrde med at folk flest tror at det er for vanskelig?

BILDE: JOON BRANDT

Ved siden av jobb liker jeg studere fag. Dette semesteret har jeg bestemt meg for lre meg fysikk, og har derfor meldt meg til fys-mek1110 p UiO. Jeg har lenge gledet meg til at boken skal komme i bokhandelen, og derfor har jeg bestilt den. For noen uker sidenkom den p dren, og skuffelsen var stor! Etter ha jobbet med bokenhar jeg funnet at den er p 590 sider med 10 punkt skrift, en del feil, samt sort/hvitt og kjipe figurer til den nette sum av 679 kr.

Jeg kjente adrenalinirritasjonen vokste i kroppen og opplevde at noen hadde satt en murvegg mellom meg og eksamen i mai. Det som ogs irriterer er prisen.Men hvorfor er dette et problem? Jo, fordi jeg leser utrolig sakte og kan lite fysikk fra fr. Jeg er ikke diagnostisert med dysleksi, men jeg leser sykt sakte. Sakens kjerne blir dermed: Nr jeg som elsker dette og gjr dette for gy opplever motlshet, oppgitthet og frustrasjon nr det banker inn en slik murstein p bordet, hva med alle de andre? De vi skal prve f interessert i faget, de som er flinke men har dysleksi, drlig syn eller konsentrasjonsproblemer. De som av og til sliter med motivasjonen (jeg antar dette gjelder alle en eller annen gang i livet) og alle dem som ikke har full fordypning i faget fra tidligere? Hvorfor jobber vi s intenst med stikke kjepper i hjulene og gjre ting vanskeligere enn det m vre?

Etter ha roet adrenalinirritasjonen har jeg bestemt meg for vinne over mursteinen jeg har mottatt, og har lest forordet (jeg liker lese alle ordene i en bok). Siden jeg bruker ca. 5 minutter p en side i denne boken (og da snakker vi forordet ikke sider med teori og pensum), s gikk det en stund fr jeg endelig kom meg litt inn i kapittel 1. Der leste jeg en setning som synes gi grunnlag fordetjeg ofte opplever nr jeg treffer akademikere: de liker tro at det de gjr er s spesielt at det ikke er for folk flest. Det str

"And as soon as you have grasped the simplicity of the method, we hope you will keep it a secret - physics is supposed to be difficult, and you are expected to uphold that tradition."

Kdder forfatteren med meg, er dette ironi eller mener han dette alvorlig? Tatt i betraktning at det var siste setning i delkapittelet, s er jeg ikke sikker. Dessuten synes det bygge oppunder ndssnobberiet som for kan flge med dem som har hyere utdanning. Hva er greia egentlig? Har vi s lite annet fare med at vi er ndt til fremstille utdannelsen vr som s vanskelig at vi som har den er en utvalgt gruppe? Hvordan skal vi da motivere barn og ungdom til velge realfag og gi dem troen p at dette er noe de kan mestre?

Jeg liker det ikke! Jeg vil at alle skal tro at de kan mestre realfag, og bker/folk som de jeg snakker om i dette innlegget deleggerarbeidet mitt! JEG ER SVRT MISFORNYD MED DET!

Kom dere ned fra pedestallen og bidra heller til gi barn og ungdom troen p mestring!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Til deg som alltid har klna med enheter!




BILDE: SUPERKJAPT U

Enheter og hvordan regne med enheter er for mange et slit. Jeg mener rsaken til dette er at regning med enheter i stor grad dreier seg om pugg. S dersom du er elev anbefaler jeg at du pugger bildet over slik at du kan gjengi det p prve. Bildet hjelper deg med regning med enheter for tid, masse, volum, areal og lengde. Jeg tror nkkelen er som flger

  • Lr deg hva bokstavene betyr:

k = kilo = tusen

h = hekto = hundre

da = deka = ti

d = deci = tidel

c = centi = hundredel

m = milli = tusendel

  • Nr du n har lrt disse seks ordene s er det lett huske:
    • dersom du skal bevege deg et steg mot hyre s multipliserer du. Eks. k = 10 * h
    • dersom du skal bevege deg et steg mot venstre s dividerer du. Eks. h = k : 10

Eksempel 1

Dersom du har en selfiestickp15 dm, hvor mange m er den da?

Her ser du at mligger ett steg til venstre for dm p bildet. Siden du da m g motvenstres skal du dele. Nr du regner s bytter du dmmed : 10 m.Da blir det som dette:

15 dm = 15 : 10 m = 1,5 m

Eksempel 2

Dersom du har enselfiestickp1,5 m, hvor mange cm er det?

Her ser du at cmligger to steg til hyre for mp bildet. Siden du dam g mot hyres skal du gange. Nr du regner s bytter du frstmmed x10 dm, og deretter bytter dudmmed x 10 cm. Da blir det som dette:

1,5 m = 1,5 x 10 dm = 15 dm

15 dm = 15 x 10 cm = 150 cm

Du kanogs gjre dette i ett og samme regnestykke. Da ser det slik ut:

1,5 m =1,5 x 100cm = 150 cm

Siden du hopper to plasser tilsvarer dette at du ganger med 10 to ganger. 10 to ganger = 10 x 10 = 100. Dermed kan du gange med 100 direkte, og passe p at du setter inn riktig enhet.

Den samme fremgangsmten gjelder ogs om det er liter l,du jobber med.

Bildet over viser ogs hvordan man regner med enheter dersom enheten er opphyd i 2 (arealer) eller 3 (volumer). Dette skal jeg skrive om en annen gang:-)

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Den som gir seg er en dust - del 2

BILDE: PRIVAT

Som om jeg ikke fikk nok juling da jeg begynte studere matematikk med 5. klasse bakgrunn, s har jeg n begynt studere fysikk uten fysikkbakgrunn.

Jeg tok 1FY (frste fysikkfag p VGS) for 4 r siden. Ulempen var at jeg leste det litt p sparket. Rakk ni av ti kapitler fr jeg stilte til muntlig eksamen. Til muntlig blirman eksaminert i ett av de ti kapitlene. Flaks som jeg har trakk jeg det siste kapittelet, det jeg ikke hadde lest. Det var om "strm og snn", kunne like gjerne vrt "krig og fred og snn". Jeg fikk 30 minutter til forberede meg og brukte den til pugge noen formler og lese det jeg rakk av kapittelteksten. Jeg er dessverre en av dem som leser sakte, s jeg kom meg jo ikke gjennom alt. Da var det bare satse p at jeg mtte regne mye, for det kunne jeg i hvert fall.

Jeg kom inn i eksamensrommet, fikk regne og ble spurt om den delen av kapittelet jeg hadde rukket lese. S litt flaks i uflaks! Men, s var det over til den praktiske delen av eksamenen. Her skulle jeg lage en parallellkobling og seriekobling. De hadde lagt frem ledninger, prer, noen dingser og en strmkilde. Som en bambi i strmboksen spurte jeg hflig "kan dette eksplodere? I verste fall, om jeg gjr noe galt gr fr jeg strm da?". Sensors fysikkhjerte m ha dva litt akkurat da! Jeg sa klart ifra at jeg ikke hadde gjort noen fysikkforsk fr siden jeg hadde lest p egenhnd, men at jeg var ved godt mot. Jeg hadde tross alt lest om dette i 30 minutter.

Jeg var nok ikke en naturlig strmkoblingsekspert selv om jeg fikk lys p ledningsknuten. Deretter blejeg sendt p gangen og overlatt til deres nde. Det ble med karakteren 5.

S, med dette grunnlaget har jeg begitt meg ut p fys-mek1110 p Fysisk institutt p UiO. Leser n 2FY parallelt (siste fysikkfag p VGS), i hvert fall de frste 4 kapitlene som er grunnlag for det jeg skal lre i kurset. Frste obligatoriske innlevering (oblig) er innlevert, one down six to go, og en midtsemestereksamen og en slutteksamen. Mottoet "den som gir seg er en dust", str like sterkt denne gangen som forrige gang.nske meg lykke til!

For flge med p hvordan dette gr videre, s kan du se galskapen p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Hvordan bruke TANKEKART for lre matte?

Bilde: Eksempel p tankekart i matte. BILDE: PRIVAT

Tradisjonelt forbereder vi oss til matteprven ved regne oppgaver og pugge formler. Formelpugging er for mange en slitsom affre. Mest av alt fordi formlene for mange gir lite mening utover at de m brukes til lse oppgavene p prven. Ved bruke tankekart vil du lettere se sammenhengen i kapittelet, og antakelig hvilke andre kapitler du trenger for mestre det du holder p med. Du vil ogs kartlegge hvilkekunnskapshull du selv trenger tette. Her er grunntanken:

  1. Skriv navnet p kapittelet / temaet p midten av arket.
  2. Deretter trekker du en strek fra midten og ut p arket. Skriv det frste undertemaet ved slutten av streken.
  3. N er det bare fylle p med den informasjonen du mener er sentral til det temaet. Her kan det vre at du nsker legge til temaer som ikke er en del av denne prven, men som du mener er viktig for kunnesvare p de ulike sprsmlene og regne de ulike oppgavene. Det kan vre at brk og likninger er sentrale for jobbe med funksjoner.
  4. N gjr du det samme for alle undertemaene i kapittelet.
  5. Det som er viktig er at du skriver inn de tingene som er viktig for deg!

Nr du begynner medtankekart, kan tilleggstemaene bli mange og det hele kan virke veldig overveldende. Fortvil ikke! For hver gang du tetter et slikt temahull, vil det vre fjernet fra fremtidige tankekart! Eventuelt kan du lage egne tankekart for de temaene du fler at du ikke mestrer.

En sykt kul greie med tankekart er at nr kartet er ferdig, s har du bearbeidet temaene og sammenhengene p en mte som antakelig gir deg et overblikk du ikke har hatt fr!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Endrede krav til lrerne, gir utvikling for skolen

Det nye kravet til lrere, om at de m ha 30 studiepeong (barneskolen) og 60 studiepoeng (ungdomsskolen) i matte, norsk eller engelsk dersom de skal undervise i faget, har skapt mye frustrasjon og sinne blant lrerne i landet. Mitt perspektiv p dette er som flger:

At lrere som skal undervise i basisfag skal ha ett semester med fordypning skulle bare mangle. Personlig nsker jeg meg at de hadde mer.Emeritus Professor of Educational Assessment ved University College i London, Dylan William, sier at for vre en god lrer burde du kunne undervise de ulike emnene i faget ditt p fem ulike mter. Lurer p hvor mange lrer som egentlig kan det? Vil ikke faglig pfyll kunne stimulere til nye metoder og strre verktykasse, slik at lreren kan n frem til flere elever?

Det kreves n at lrere som ikke har den ndvendige kompetansen m skaffe seg dette inne 10 r, er en gavepakke til lrere og elever. Derimot synes det forunderlig at kravet kommer uten noen form for retningslinjer for gjennomfring. Hvem skal undervise i skolen nr lrerne selv sitter p skolebenken? Det hres ikke ut som en ryddig lsning fylle skolen med vikarer de neste 10 rene. Derimot, kan ikke lrerne ta disse f studiepoengene p fritiden, slik s mange andre i omskolering og konkurranseutsatte bransjer gjr? Et annet poeng er at med den realkompetansen lrerne har fra klasserommet, s burde jo ikke dette vre den store utfordringen!

S jeg lurer p: hvorfor lager vi ikke helgeseminarer i samarbeid med hyskoler, universiteter eller private aktrer som dekker det som kreves for at alle lrere skal bli oppdatert innen 10 r? Hvorfor ikke lage videoforelesninger til de ulike fagene som kreves, slik at lrerne kan se dem nr de har tid, og elevene ikke mister undervisning. Flipped classroom er en av metodene som virkelig er i vinden om dagen.

Br vi validere realkompetanse? I s fall hvordan? Burde ikke lrere som har vrt 20 r i skolen f poeng for kompetanse som er bygget gjennom erfaring? P den annen side, er det ikke dermed lett for disse lrerne avlegge de ekstra eksamenene de trenger for oppfylle kravene.

Et annet sentralt sprsml er om situasjonen ville vrt annerledes dersom lrerne fikk studiepoeng for alle kursene de har tatt gjennom skolen? Er nivet p kursene for lave til produsere studiepoeng? I s fall, burde ikke kursene bli bedre og gi dypere kompetanse? P den annen side, dakan det vre at mange lrere ikke ville valgt ta dem. Det ville krevde betydelig mer innsats enn dukke opp og lytte til foreleser.

Til slutt vil jeg si, jeg tror denne debatten hadde vrt mye mer fruktbar om lrerne hadde sluttet med denne offerrollen som de alltid tar, og heller kommet med forslag til hvordan gjennomfre de nye kravene. Offerrollen er svrt lite produktiv, og svrt lite attraktiv med tanke p sttte opp om det som kan vre legitime klager! Kjre Thorbjrn Re Isaksen, jeg lager gjerne flipped classroom til alle lrerne som trenger slik at kompetanse heves, eventuelt legg ut en anbud p Doffin!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Slik bruker du OPPSKRIFTER til lre deg matte!

Da jeg skrev Superkjaptserien forskte jeg f med lringsmetoder som skulle dekke et bredt spekter av elever. Vi vet jo at ulike elever lrer p ulike mter. Fra ungdomsskoleboken jeg skrev, SuperhefteU,hadde jeg ftt mange tilbakemeldinger om at oppskriftene var supre hjelpemidler nr det kom til lre seg ulike metoder. S, hvordan skal du selv bruke denne fremgangsmten for lette din egen lring?

Du skal skrive egne oppskrifter! Ved selv skrive oppskriftene for de ulike metodene du skal lre, s tvinger du deg selv til bevisstgjre det du holder p med. Du kan g frem slik som dette:

  1. Les gjennom teorien du jobber med. Det kan gjerne vre at du ikke skjnnerdet du leser,og det er derfor denne tilnrmingen er ganske smart. Du skal nemlig ta for deg teorien og oppgavene steg for steg.
  2. Begynn med velge et enkelt mattestykke fra temaet du jobber med. Forsk lse det. Dersom du ikke fr det til, s begynner du skrive en oppskrift for det du har ftt til.
  3. N gr du tilbake til teorien i boken og eksemplene, og forsker finne ut hva som skjer videre. Det ta seg tid til tenke er veldig smart.
  4. Forsk skrive videre p oppskriften din. Mlet er skrive ned ett nytt punkt slik at du kommer ett steg videre.
  5. Nr du igjen str fast, g tilbake til teksten og eksemplene, og begynn forfra og repeter punkt 3 og 4.

Her er et eksempel p en oppskrift for en bestemt likning:

2x + 3 = 4 1.

2x = 4 - 3 2.

2x = 1 3.

x = 1/2 4.

  1. Skriver ned oppgaven p arket.
  2. Samler de like leddene p samme side av likhetstegnet. Alts, leddet med x p den ene siden, og leddene som kun bestr av tallp denandre siden. Bruker flytte/bytte og summerer.
  3. Deler p tallet foran x p begge sider av likheten.
  4. N er x alene og jeg har ftt svaret.

Dette er en oppskrift som forteller hva du skal gjre i akkurat dette tilfellet. Du kan lage oppskrifter som gjelder for enkelttilfeller, og du kan lage oppskrifter som gjelder generelt. Jo flinkere du blir desto lettere blir det.

Til begynne med kan denne metoden virke vanskelig og annerledes. Men, om du begynner med det enkle, s kan du utvide til strre og mer kompliserte oppskrifter etterhvert. Her er et eksempel p en oppskrift for hvordan du ganger en brk med en brk:

1/2 x 3/5 = (1 x 3) / (2 x 5) = 3 / 10

  1. Multipliser telleren i den ene brken med telleren i den andre brken.
  2. Multipliser nevneren i den ene brken med nevneren i den andre brken.
  3. Skriv ut produktet og vips der er svaret.

Meningen med denne metoden er skape bevisstgjring. Ved bruke denne vil du finne ut hvor du str fast, s vel som skape et overblikk over teorien. Du vil ogs skjnne de ulike stegene i matematikken og hyst sannsynlig hvorfor du gjr de operasjonene som du gjr. Jeg vil dog ppeke at metoden kan vre vanskelig for de aller svakeste elevene om de skal jobbe med den alene. I samarbeid med andre er den derimot gull!

Matematiske ord du m kunne for henge med i dette innlegget:

Ledd = bestanddelen i et pluss- eller minusstykke

Flytte/bytt = metode som sier at nr du flytter et ledd fra en side til en annen i en likning, s m du bytte fortegn p leddet

Sum = svaret p et plusstykke

summere = plusse ledd sammen

Multiplisere = gange

Produkt = svaret p et gangestykke

Teller = det som str p toppeni en brk (topp = teller => t)

Nevner = det som str nede i en brk (ned = nevner => n)

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Botox - i biologiske vpen og mot rynkene.

Clostridium botulinum bakterien.BILDE:www.sciencephoto.com

Ingenting er s ille at det ikke er godt for noe. Slik som Botulinum toksinet, eller Botox som vi uvitende kaller det. Denne nervegiften blir produsert fra bakterien Clostridium botulinum, og er mest kjent som rynkebehandling. Det finnes visst ulike sorter av dette toksinet, der noen kan forrsake nervedd, mens andre ikke gjr det. Ved rynkebehandling fr kunden sm injeksjoner, av en type som ikke skaper nervedd, slik atmuskelen bare blir lammet. Nr muskelen ikke beveger seg, s pfrer den heller ikke noen bevegelse p huden og rynkene uteblir.

I tillegg til rynkebehandlingbrukes Botoxblant annet til behandle hodepiner, s vel som svetteproblemer. Du kan faktisk f denne behandlingen dekket av staten og utfrt av fastlegen, eller med henvisning fra fastlegen. Botox blir ogs brukt til behandle spasmer hos pasienter med cerebral parese. Utrolig mye spennende lese om denne potente nervegiften.

Men, det er bare noe av det som er spennende med Botulinum toksinet. Det som er det mest fascinerende med denne giften er at den ogs brukes i biologiske vpen. Denne nervegiften er en av de sterkeste som naturlig produseres i naturen. Wikipedia hevder at en ddelig dose er p 0,0000008 gram for en person p 70 kg.

Ta IKKE fra dette at det motta Botox-behandling fra rynker er farlig, det er visst feil. Botulinum har vrt brukt innen medisin i mange ti-r og etter hva jeg kunne finne s er fire mennesker dd av botulisme i Norge de siste 100 rene, hovedsakelig fra drlig mat. Ddlighet er selvflgelig ogs et dosesprsml, men for flere av typene Botulinum finnes det motgift. I denne sammenheng er det viktig tenke p at selv vanlige kjkkenartikler som salt og vann er ddelig for store mengder, s ingen grunn til hysteri her.

Denne videoen viser de 5 verste biologiske vpnene, og hvordan de virker p mennesker. Skummelt oginteressant!



Dette innlegget er skrevet av meg som en nysgjerrig borger, og IKKE som en person med kompetanse p omrdet.

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Slik pugger du!

Pugging er ikke s ille som folk vil ha det til. Se hvor blid jeg er etter en hel dag med pugging av fysikkteori!BILDE: PRIVAT

I skolen snakker vi ofte om at ting m pugges, selvom det for mange er et skjellsord. Men det er faktiske slik at rstall, stedsnavn, formler og navn p historiske personer er ting som ikke lett lar seg forst, de m pugges. Men hvordan gjr man egentlig det? Det finnes mange ulike mter pugge ting.

Gitt at jeg skal pugge gloser eller formler eller en tidslinje med hendelser. Dabruker jeg en bunke med papir og en penn, og gr frem som flger:

  1. Frst skriver jeg ned alle glosene (eller hva enn jeg skal lre) p et ark.
  2. S setter jeg p klokka p 2 minutter. I denne perioden leser jeg ordene, oversettelsen, fokuserer p stavingen og forsker uttale ordene riktig.
  3. Nr tiden er over legger jeg arket til side, tar frem et nytt ark og skriver ned alle ordene jeg husker med oversettelse.
  4. N tar jeg frem det frste arket og sammenligner de to. De ordene jeg ikke fikk riktig skriver jeg over p enda et nytt ark, og begynner prosessen igjen.
  5. Setter igjen klokka p 2 minutter, leser ordene, oversettelsen, fokuserer p stavingen og forsker uttale ordene riktig.
  6. Nr tiden n er over, legger jeg arket til side, tar frem enda et nytt ark og skriver ned alle ordene jeg n husker med oversettelse.
  7. N tar jeg frem det forrigearket og sammenligner. De ordene jeg ikke fikk riktig skriver jeg over p et nytt ark, og begynner prosessen igjen.
  8. Slik holder jeg p til alle ordene er p plass.
  9. Til slutt leser jeg over det frste arket en gang til og gjr en siste test der jeg skal kunne gjengi alle ordene med oversettelse. Dersom det n sitter er jeg ferdig. Dersom det ikke sitter, gr jeg tilbake til punkt 2 og kjrer ny runde.

En forenklet versjon av denne er skrive glosene (eller hva enn jeg skal lre) om igjen og om igjen til du kan det utenat. S kos dere med pugging og annet kosearbeid:-)

P.S.: Dette er et innlegg om pugg. Jeg vil derimot anbefale at dette gjres sammen med andre studieteknikker for oppn forstelse.

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!