hits

februar 2018

Tilrettelagt undervisning: En mulig felle for foreldre!

FOTO: Jens Bredberg

Det jeg skriver om i dag er viktig, veldig viktig. En av de flotte tingene med den nye lreplanen er at den gir alle elever rett p individuell opplring. Det vil si at alle skal f utfordringer p sitt niv. 

Jeg opplever ofte at dette blir misforsttt rundt om p skolene. For de sterke elevene synes det fungere svrt godt. Disse elevene fr forsere matematikken, hoppe over trinn eller hospitere i klassetrinn over der de selv gr.

Men, og det er et stort men! Nr det gjelder de svakere elevene s virker det som om vi mister motet. Disse elevene fr ofte frre og mye enklere oppgaver enn de andre elevene. Ved gi f og enkle oppgaver, vil gapet opp til gjennomsnittet bare vokse, og det blir umulig ta igjen og f god karakter. Dermed kan det lett bli slik at den tilrettelagte undervisningen for de svake elevene gjr dem enda svakere og lser dem p et niv de ikke kan komme ut av. Dette er ikke intensjonen med individuell opplring.

Det kan virke som om vi er s redde for stte de svakere elevene eller henge dem ut at vi ikke trr gjre den jobben vi faktisk burde for at de skal bli sterkere. Mine forslag er som flger:

  • Flott gi elevene lettere oppgaver, men vi m gi dem flere enn de andre fremfor frre. De svake elevene trenger mer trening i matematikk, ikke mindre
  • Vi burde la elever deles inn i mindre grupper med elever p likt niv. Gruppene br vre dynamiske slik at elevene kan bevege seg mellom gruppene ut ifra tema, behov og utvikling
  • Selv om det er kjipt vre en elev som er svak, s vet vi alle i hvilket sjikt de ulike elevene ligger. Hvorfor ikke anerkjenne dette og p den mten gi elevene en sjanse til utvikle seg og bevege seg videre med individuell oppflging?
  • Kjre foreldre, ikke vr s redde for at barna skal ha det kjipt ved at det vises at ting ikke alltid er s enkelt. gi barna en rlig og direkte tilbakemelding basert p trygghet og omtanke fra formidleren, legger ofte grunnlag for tillit til legge en plan som i det lange lp lser problemet. P denne mten kan vi bygge mestringsflelse og arbeidslyst

Jeg vet at noen av dere n tenker at barna kan bli lei seg. Men tro du meg, det sitte fast i en hengemyr gjr situasjonen verre i det lange lp og lser ingen problemer. For finne gode lsninger trenger vi

  1. anerkjenne at det finnes et problem
  2. kartlegge problemet
  3. trre ta ndvendige steg til lse problemet, selv om det kan vre ubehagelig og vanskelig i begynnelsen

Gleden er uansett, gjennom trengsel til stjernene som det engelske luftforsvaret s fint sier det. Ingen seier er mer kjrkommen enn den som kommer etter hardt arbeid og stor innsats.

Til slutt, bedm ikke barna ut ifra resultatene, men bedm basert p innsats. Med stor innsats over tid har resultatene lett for flge etter! Jeg har tatt mange elever fra karakteren 2/3 til 5/6, kun ved tro p elevene, lage et opplegg som gir eleven en sjanse og krever innsats over tid. Oppskriften er lett, gjennomfringen tidvis forferdelig slitsom, men resultatet mot slutten er vakkert! S ikke gi deg, uansett hva du gjr: les mer matte og regn sjukt mange oppgaver!

 

Sjekk INSTAGRAM @mattedama og FACEBOOK Mattedama

 

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!