hits

mai 2016

Abelprisen 2016: 6 millioner til vinneren!

BILDE:AUDUN BRAASTAD

I gr skjedde det; Abelprisen 2016 ble tildelt den fremragende matematikeren Sir Andrew Wiles. Mannen som lste Fermats siste teorem. Helt siden jeg begynte med matematikk p universitetet har denne mannen og dette problemet fascinert meg. Simon Singhs bok Fermats last theorem var nemlig den frste boken jeg leste etter ha startet p studiet.

Hvert eneste r Abelprisen har blitt delt ut har jeg hpet at det var Sir Wiles som skulle vinne, og i r ble det tilfellet. Et aldri s lite JIPPI i gr alts! 

Det er noe ganske kraftfullt med et mattestykket som har en 350 r historie. Den fantastiske fortellingen startet i 1637 da Pierre de Fermat skrev ned problemet:

Finnes det noen tall slik at

x^n + y^n = z^n, for n strre enn 2

Sir Wiles har bevist at dette ikke er sant for positive heltall. Villt tenke p nr du vet at det finnes uoversiktlig mange tall!!!

I gr kl. 1430 begynte utdelingen. Det er HKH Kronprins Haakon som deler ut prisen p 6 millioner kroner. Det hele startet med en prosesjon med vinneren, leder av Abelpriskomiteen, Kronprinsen og Kunnskapsministeren.

 

Utdrag fra www.abelprisen.no:

Andrew Wiles er en av svrt f matematikere, om ikke den eneste, som har oppndd skape overskrifter over hele verden ved bevise et teorem. I 1994 lste han Fermats siste teorem, som p den tiden var det mest bermte, langvarige og stadig ulste problemet i fagets historie.

Wiles' bevis var ikke bare hydepunktet i hans karriere - og et epokegjrende yeblikk for matematikken - men ogs kulminasjonen av en bemerkelsesverdig personlig reise som hadde begynt tre tir tidligere. 

I 1963, da han bare var ti r gammel, fant Wiles et eksemplar av en bok om Fermats siste teorem i det lokale biblioteket. Han ble fengslet av problemet som hadde vrt ulst i tre hundre r. "Jeg visste fra det yeblikket av at jeg aldri ville gi slipp p det. Jeg mtte bare lse det", sier Wiles. Andrew Wiles holder sin prisforelesning p Universitetet i Oslo onsdag 25. mai. 

Den Berlin-baserte filmskaperen og matematiker Ekaterina Eremenko har beskt Andrew J. Wiles ved University of Oxford.  I Eremenkos film, som ble vist under prisutdelingen, deler Wiles sine tanker om livet og matematikken.

Professor Ole M. Sejersted, preses i Det Norske Videnskaps-Akademi, kom i sin pningstale inn p prisens historie og mlsetting. Ved siden av belnne og stimulere fremragende forskning i matematikk, skal Abelprisen ogs bidra til skape interesse for matematikk blant barn og unge. Unge resgjester under Abelprisutdelingen var vinnerne fra fem matematikkonkurranser; nemlig Unge Abel, Abelkonkurransen (Norge), Skolornas matematiktavling (Sverige), Georg Mohr-Konkurrencen (Denmark), and Tag der Mathematik (Tyskland). Ingunn Valbekmo mottok Holmboeprisen av kunnskapsminister Torbjrn Re Isaksen 23. mai, var ogs til stede.

Etter prisseremonien ble publikum invitert til en mottakelse i Det Norske Teateret. Andrew Wiles ble her intervjuet av NRK-journalist og programleder Nadia Hasnaoui.

Kunnskapsminister Torbjrn Re Isaksen var vert for grsdagens bankett p Akershus slott som regjeringen holder til re for rets Abelprisvinner Sir Andrew J. Wiles.

 

Derfor fikk Sir Andrew Wiles Abelprisen 2016

Foto kredit: Calle Huth / Studio IllegalBILDE:AUDUN BRAASTAD
 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Kommet opp i realfag? Les dette!


The ghost of math! Er det s blek du ble nr du fikk vite at du kom opp i matte???  BILDE: ALEXANDRA JONER
 

Kjre deg som er kommet opp i matte; her har du en oppskrift p hvordan jobbe deg gjennom de neste dagene og timene frem til du skal mte i eksamenlokalet! Planen din br vre som denne:

  • G til www.matematikk.net og trykk p eksamen. Der finner du de 10 siste eksamenene i matte. Liknende finner du p www.udir.no ogs. 
  • Du skal gjre alle disse!

S, hvordan skal du g frem for lse disse eksamensoppgavene nr du kanskje ikke kan teorien eller metodene?

  • Ta frem de hjelpemidlene du har tilgjengelig: matteboka, youtube, notater, lsningsforslag, Superkjapt og GeoGebraoppskrifter.
  • Disse skal brukes som oppslagsverk i terpingen. Sl opp alt som kan sls opp. Bruk indeksen bak i boka. Innlringen skjer her.
  • Nr du str fast med en oppgave sl opp i bkene og sammenlikn med lsningsforslaget som ligger p matematikk.net
  • Pugg formelen; lag ditt eget formelark eller skriv i boka det som skal til for at du husker og forstr p eksamensdagen.
  • Jeg anbefaler at du skriver ned formelen du skal bruke foran hvert regnestykke du gjr. P denne mten pugger du formler uten egentlig sette av tid til det!
  • Nr du str fast s snakk med medelever, lreren, ssken, foreldre eller ta privattimer.
  • Bestem deg for regne gjennom 2 eksamenssett per dag. Arbeidsdagene fremover br vre fra 10-14 timer. Det er n det gjelder, slappe av kan du gjre etter eksamen. All in or die trying!

Eksamensdagen:

  • Mte opp p eksamen i god tid. Srg for at du er p plass 30 minutter fr eksamen starter. Dersom det er trafikk eller en ulykke e.l. s er det ditt ansvar allikevel at du kommer presis!
  • Srg for at du har lage PC/MAC, har med penner som funker og at utstyret generelt er i orden. Har du med kalkulator, srg for at batteriene er byttet.
  • Da er det bare svare p oppgavene, og sitte tiden ut! 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

Privat- undervisning styrker samfunnet!


Dagsnytt 18 i gr. BILDE: LINDA JANSON

VG skrev i gr en artikkel om hvordan privatundervisning bidrar til gjre forskjellene i landet strre. Jeg er ikke enig, og her er hvorfor:

Gjennom privatundervisning er det mange elever, s vel svake som sterke, fr hjelp til bli bedre i fag. De svake elevene blir sterkere i faget slik at de lettere klarer henge med p skolen. De sterke elevene fr utvikle seg videre og muligens en dag kunne bruke disse ferdighetene i utdannelse og arbeidslivet. Kanskje ogs lse noen av de store miljproblemene som vi str ovenfor. Totalt sett blir studentmengden sterkere, kompetansen ker og dette nyter samfunnet i sin helhet godt av.

Privatundervisningsselskapene sysselsetter studenter, voksne og pensjonister. House of Math holder i dag rett over 90 ansatte. Det er 90 mennesker som fr inntekter til leve sine liv; kjpe mat, betale husleie og f hjulene i samfunnet til g rundt. Det holder ogs ledigheten, som n er voksende, nede.

Videre er det viktig huske p at mange dessverre ikke er nsket i arbeidslivet etter fylte 62 og blir tilbudt sluttpakker. Dette er mennesker med fantastisk kompetanse, bde faglig som praktisk. Disse hykompetente fagpersonene gir direkte tilbake til samfunnet ved at de jobber som privatlrere. Dette er sterke mentorer som har mye  lre oss som er av yngre generasjoner. P samme tid str folk lenger i arbeid, noe som er svrt viktig i et folkehelseperspektiv. Dessuten, vi har alle behov for fle at det er bruk for oss!

S til bekymringsmomentet; ved bruk av privatlrere vil kun de bemidlede f ta del i dette godet. Her er min kommentar som flger:

S lenge det finnes gratistilbud, s kan vi ikke peker finger p dem som betaler for tjenesten. For dem som ikke har rd eller nsker kjre bil finnes kollektivtransport. Likledes, for dem som ikke vil ha privatlrer eller betale for den tjenesten finnes blant annet Rde kors leksehjelp og Enter. 

Det som derimot er spennende er den eposten jeg fikk i dag, fra Aktivitetsleder i Rde kors Trondheim, med flgende sprsml:

Jeg vil bare hre med deg hvorfor du tror at s mange kommer til dere i stedet for et gratis leksehjelptilbud?

Jeg har ingen klare svar. Men, jeg har en hypotese og den er som flger:

Matematikk er for dem som har innsats over tid. Innsats krever ikke talent eller genierklring. Jeg tipper at mange ikke orker gjre jobben. Min erfaring med hundretalls elever er at de som gjr jobben svrt ofte kommer i ml! 

S alt jeg sier er:

kende forskjeller er uheldig for samfunnsutviklingen og vi burde adressere rsakene til hva som skyldes denne utviklingen. Men, fr vi legger skylden for denne utviklingen p privatundervisning, s kan vi kanskje ta en titt p oss selv og se om vi gjr den jobben som skal til.

 

 

Flg meg p instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og p snap: vibekegf

 

 

 

 

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!