hits

august 2015

Brk - hva er det?



En brk er et uttrykk som bestr av en teller og en nevner. Telleren er p topp og nevneren er nede. En brk kan sees p som et tall eller som et regnestykke. P bildet under er brken et tall.

  • Brken er et regnestykket nrdu skal dele det som str i telleren p det som str i nevneren.
  • Brken er et tall nr du ikke kan dele det som str i telleren p det som str i nevneren.

Det finnes tre typer brk:

  1. Ekte brk: Alle brker der telleren er mindre enn nevneren.
  2. Uekte brk: Alle brker der telleren er strre enn nevneren.
  3. Blandede tall: Alle tall spm bestr av et heltall og en brk satt sammen til en enhet.

Brk - subtraksjon, minus og snn



Nr du skal subtrahere brker m du passe p ha lik verdi i nevneren. Vi kaller detfellesnevner.Nr du har lik nevner subtraherer du tellerne med hverandre. Frst et eksempel med lik nevner:

Her er et eksempel med ulike nevnere. Da m du

  1. Utvide en eller flere brker slik at de fr samme nevner.
  2. Subtrahertellerne.

Da blir det som dette:

eller som dette:

For dypere forklaringer og eksempler p subtraksjonav brkersjekk denne bokenSuperhefte U

Brk - addisjon, eller pluss som noen kaller det



Nr du skal addere brker m du passe p ha lik verdi i nevneren. Vi kaller det fellesnevner. Nr du har lik nevner adderer du tellerne med hverandre. Frst et eksempel med lik nevner:

Her er et eksempel med ulike nevnere. Da m du

  1. Utvide en eller flere brker slik at de fr samme nevner.
  2. Addere tellerne.

Da blir det som dette:

eller som dette:

For ytterligere forklaringer og eksempler p addisjon av brker sjekk denne bokenSuperhefte U

Brk - forkorting, dele oppe og nede



forkorte en brk betyr dele teller og nevner med samme tall, uttrykk eller bokstav. Slik som dette:

Nr du forkorter en brk s endrer du ikke verdien av brken. Et eksempel p dette er:

For dypere forklaringer og eksempler p forkorting av brker sjekk denne bokenSuperhefte U

Brk - utviding, gange oppe og nede



utvide en brk betyr gange teller og nevner med samme tall, uttrykk eller bokstav. Slik som dette:

Nr du utvider en brk s endrer du ikke verdien av brken. Et eksempel p dette er:

For dypere forklaringer og eksempler p utviding av brkersjekk denne bokenSuperhefte U

Den som gir opp er en dust



Hun fikk karakter 1 i matte p videregende. I dag driver Vibeke Gwendoline Fngsrud "House of Math".

- Matematikk har rykte p seg for vre faget for de smarteste. Det er en misoppfatning mange innen retningen trives godt med. Men etter flere rs erfaring har jeg ftt et annet syn. Matematikk er faget for de som er villige til gjre en innsats, sier Vibeke Gwendoline Fngsrud, grnderen bak House of Math, som selv fikk karakteren 1 i matematikk frste ret p gymnaset.

Fngsrud grunnla House of Math i 2005. I dag tilbyr hennes fire mattehus privatundervisning i realfagene matematikk, fysikk, kjemi, biologi, naturfag, statistikk og konomi, samt skreddersydd SAT-tutoring program, forberedende kurs i regneteknikk og spesialoppdrag som veiledning av oppgaver.

- Ideen til starte House of Math kom etter at jeg ble kontaktet av en studievenn, Einar Welln. Han spurte om jeg kunne tenke meg undervise en elev fordi han selv ikke hadde kapasitet til flere elever. Jeg var selvflgelig interessert. Jeg trengte penger i studietiden og samtidig fikk jeg drive med det jeg elsket, nemlig matematikk.

Den lille samtalen mellom to forelesninger ble starten p en fantastisk reise.

Ubeskrivelig stilig

Hun fant raskt ut at hun elsket undervise. Fngsrud beskriver det som avhengighetsdannende f elevene til forst, og se hvordan et lys gikk opp for dem nr de forstod hvordan de skulle lse en oppgave.

- At det gikk an bli s glad for at noen skjnte et lite stykke matematikk! Blikket de gir deg nr de skjnner det, nr brikkene faller p plass og de har kommet et steg videre i lringsprosessen er ubeskrivelig stilig, forklarer grnderen.

Med entusiasme og engasjement tok Fngsrud flere og flere elever. n elev ble til fem, som s ble til ti. Hennes nye lidenskap begynte ta mye tid, hun underviste rundt 20 timer i uken. Til sammenligning har lrerne i skolen i dag 16-19 undervisningstimer i uken i full stilling. Det ble mye med studier, styreverv og undervisning da strmmen av elever som nsket hjelp fortsatte ke.

- Jeg hadde ikke kapasitet til ta alle selv, og det naturlige sprsmlet reiste seg: Skal jeg starte et firma og ansette flere lrere, eller skal jeg takke nei til oppdragene og begynne i finans som jeg opprinnelig hadde planlagt? Jeg satt meg ned og laget ulike forretningsmodeller med utgangspunkt i ulike strategier og parametere.

Ikke Einsteins genialitet

Svaret var innlysende: Det var bare kjre p. Iden om privatundervisning var konomisk forsvarlig, gjennomfrbar, og ikke minst hadde hun et brennende engasjement for undervise. Fngsrud ville videreformidle at det som krevdes var innsats, ikke Einsteins genialitet. House of Math var et faktum.

- Iden var enkel: Jeg skulle formidle min opplevelse av hvordan jeg hadde mestret realfag til alle som nsket det. Jeg fikk drligste karakter frste ret p gymnaset, men ble en klpper. Hvis jeg kan, kan alle. Med House of Math skulle matematikk bli tilgjengelig og forstelig, det skulle senke terskelen.

Grnderen vet selv godt hvordan det er slite med matematikken.

- S lenge jeg kan huske har jeg nsket vre god i matte. Men i begynnelsen var det lite samsvar mellom nsket og viljen til oppn mlet. Som sagt fikk jeg karakteren 1 i matematikk. Med slik hpls innsats var talen fra far klar: "Dersom du ikke gidder jobbe p skolen, s gidder ikke jeg betale skolepengene. Om du ikke har lyst til g p skolen, s setter vi deg i lra som rrlegger hos Tommy, da har du i hvert fall et yrke som gir et inntektsgrunnlag."

Men Fngsrud hadde ikke lyst til bli rrlegger, s de to inngikk en avtale om at dersom hun skjerpet seg betraktelig, s skulle far fortsette betale skolen. Dersom hun ikke viste til resultater, s mtte hun betale skolepengene selv, og lrlingplassen hos Tommy ville st klar fra januar. Det var bare var sette alle kluter til. Og det gjorde hun.

Store hull

Flere r senere begynte hun studere ved Matematisk Institutt p Universitet i Oslo.

- Jeg glemmer ikke min frste gruppetime da en av stipendiatene s p meg og sa "det er en vektor, du vet lengde og retning". Jeg tror han sjelden har sett inn i ynene p en student og mtt et tommere blikk. Selv har jeg aldri flt meg s dum og ydmyket som da.

I pausen pakket hun sakene sine, stakk fra Blindern og gikk ned p Nordli.

- Jeg kjpte matematikkboken for 1., 2. og 3. gym, den vanskeligste matten. Vel hjemme satte jeg meg ned ved kjkkenbordet, pnet 1. gym-boken og begynte lese. Jeg skjnte at hullene var for store. Ny tur til Norli, og "Grunnleggende matematikk" av Arne Hole ble innkjpt. Den tok for seg det mest elementre. Jeg leste og regnet hele den boken. N var jeg klar til begynne p 1. klasse-pensum. Jeg meldte meg til eksamen i 1. og 2. gym til jul, 3. gym til sommeren, og fortsatte samtidig med universitetsfag. Det gikk ikke s bra p alle eksamenene. Men den som gir opp er en dust - s jeg fortsatte. Det gikk betraktelig bedre!

Fngsrud tror hennes egne problemer med matematikk gir kredibilitet til House of Math.

- Firmaet fikk livets rett fordi jeg selv har opplevd g fra vre matematisk analfabet til mestre faget. Min bakgrunn skaper troverdighet nr jeg sier at DU vil lykkes, for jeg har gtt den veien elvene str ovenfor, jeg vet hvordan. Derfor krever jeg at lrerne vre er pne med alle elevene om hvor hardt de har jobbet for n det kompetansenivet de har. Matematikk-kunnskaper regner ikke ned fra himmelen, understreker grnderen.

Vil ta liv av myter

Arbeidsdagene er langt fra 4+4. De begynner mellom 8 og 9, og ender gjerne mellom 18 og midnatt.

- Jeg underviser de aller fleste dager, har jobbintervjuer, snakker med lrerne om elever og pedagogiske tilnrminger, jobber med utvikling av selskapet og strategier. I tillegg arbeider jeg med utvikling av nye produkter, forteller hun.

Dessuten tenker hun mye p hvordan House of Math skal n ut med budskapet om at matematikk ikke bare er for de superintelligente, men at det faktisk er for alle.

- Jeg jobber iherdig med ta livet av myten om "det late geni", alts myten om at man ikke trenger jobbe hardt med matematikk, at det er noe man forstr. Dette er selvflgelig bare tull! Denne myten gir svrt deleggende konsekvenser.

Unngr profittjag

Hvilke utfordringer har du mtt?

- En av vre strste utfordringer har vrt knyttet til grnderbedriftens struktur som et lite selskap og vekstmulighetene. Kapitalen er ikke alltid stor nok til at vi fr igangsatt ndvendige tiltak for ytterligere vekst i det tempo vi nsker. Det kunne vrt lst med eksterne investorer, men jeg har ikke nsket risikere produktkvaliteten p grunn av profittjag. Da blir gruppen av investorer noe tynn, sier Fngsrud.

Det er ogs vanskelig f tak i lrere med tilstrekkelig kompetanse, og med gode pedagogiske evner.

- Det er et problem i Norge generelt: Vi har ikke nok realister. Mange lrere i barne- og ungdomsskolen kan ikke nok matematikk til selv fle trygghet til kunne undervise i faget. Kompetansekravet blir en begrensning som hindrer oss i ta en sterkere markedsposisjon i et raskere tempo, slik at nye hus i nye byer pner senere enn hva vi nsker.

I tillegg mter House of Math utfordringer fordi de driver privat.

- I Norge har privatundervisning i stor grad vrt preget av mye "svart" arbeid, noe som har frt til at vi stadig mter p administrative utfordringer i kontakt med stat og kommune. Vi har ikke engang en yrkeskode i AA-registeret, vr bransje er ikke definert i Norge.

Det ha vrt med p etablere en bransje har vrt svrt spennende, synes Fngsrud. I tillegg krever det bygge selskap uten ekstern kapital en god porsjon kreativitet og problemlsningsevner for finne alternative retninger, noe hun synes er gy.

Elsker jobben

Grnderen fr ogs jobbe med det hun elsker.

- Jeg fr muligheten til oppleve mange etablerings- og bedriftsprosesser fra alle kanter av bordet, og for meg er dette unikt. Lringskurven er enorm og det er vilt inspirerende!

Det skape noe nytt gir pvirkningsmuligheter og med det kommer stort ansvar, i hvert fall nr man jobber med utdanning.

- Det er elevenes mulighet for skape en fremtid man er involvert i, og da blir konsekvensene store dersom man ikke er bevisst p hva man driver med. Det viktigste for meg er visjonen om f flere til tro p at de kan mestre realfag og ikke maksimere profitt for en hver pris. Det kunne beholde idealisten i meg er viktig og jeg trenger operere i skjringspunktet mellom idealisme og business, og det gr lettere nr man selv sitter og trekker i trdene, sier Fngsrud og legger til:

- Nothing succeeds like success. Stadig positiv utvikling og positive resultater bde hos elever, lrere og i firmaet kan ha styrket motivasjonen og engasjement til fortsette. Samtidig har jeg ftt bekreftet hypotesene om at "hardt arbeid er viktigere enn talent".

Gode innspill

Har du benyttet deg av mentor eller nettverk?

- Jeg har mange flinke mennesker rundt meg som har gitt meg tid og nsket diskutere problemstillinger og utfordringer med meg. Min nrmeste familie har med sine individuelle erfaringer gitt mange gode innspill i prosessen opp gjennom rene. Utover det vil jeg spesielt trekke frem Aase Gudding Gresvig som gjennom hele firmaets levetid har vrt en uvurderlig og tff diskusjonspartner og en inspirator slik at jeg strekker meg videre. Ogs Kim Rtnes Jensen er en betydelig bidragsyter og sparringspartner i videreutviklingen av selskapet.

Veksten til House of Math er basert p undervisningsresultater over tid - og fornyde kunder. Dette har frt til at deres markedsfring har vrt jungeltelegrafen.

- Vr beste reklame er vre elever, ppeker Fngsrud.

- I september etablerte vi en Facebook-side. Det har vrt veldig gy og gitt god avkastning med tanke p merkevarebygging. Gjennom sosiale medier er det i tillegg lett for oss kommunisere med elevene.

Drm om himmelen

Hva er ditt beste tips til dem som vil starte for seg selv?

- Jeg tror du m elske det du driver med, dersom du skal starte en bedrift. Det m vre meningsskapende - en misjon fremfor en visjon. Det krever hardt arbeid over tid, og man er derfor avhengig av brenne for iden. Vr opptatt av kvalitet i alle ledd. Skaff hjelp til de tingene du ikke har kompetanse i selv. Ha kontroll p kostandene, manglende kostnadskontroll vil velte eventyret, understreker mattegrnderen og fortsetter:

- Drm om himmelen, men lev og jobb ut i fra der du er i dag. Ikke ha drlig tid. En god id i dag er en god id i morgen. Vurder risiko. Ikke la deg lure av investorer, de er profesjonelle i gamet, det er ikke du! Lr deg de delene av aksjeloven som berr driften og eierfordeling i aksjeselskaper. BE SMART! Kun 20% av grndere i Norge er kvinner. Det er flere tiltak som er igangsatt for f flere kvinnelige grndere. Undersk hva du kan f av hjelp og sttte. Begynn med Innovasjon Norge, oppfordrer hun.

I dag finnes House of Math i bde Oslo, Asker, Brum og Bergen, og vil fra og med februar 2013 vre finne i Stavanger, Sandnes, Drammen og p Romerike. Det kommer ogs henvendelser fra andre steder i landet. House of Math underviser ogs i sprkene norsk, engelsk, spansk, kinesisk, russisk, fransk og tysk.

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!