hits

september 2015

3 kjappe sprsml til Kristin Skogen Lund - Leder for NHO og en av Norges mektigste kvinner

Kristin Skogen Lund, president i Nringslivets Hovedorganisasjon NHO under et intervju i NHOs lokaler i Oslo. 09.02.2011.
Foto: Ilja Hendel / SCANPIX

Isaac Newton sa

If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants.

I denne spalten vil jeg hver uke stille tre sprsml til en person som er spesielt imponerende, har utmerket seg, og som representerer noe vi alle kan lre av. Gjennom spalten nsker jeg f frem at hardt arbeid og dedikasjon tar deg langt. Dette gjelder uansett hvilket omrde du velger bruke tiden din, skole, idrett eller styling for nevne noen.Hver uke skal vi f st p skuldrene til en kjempe, bli inspirerti hp om se litt lenger.

Kristin Skogen Lund har jobbet som toppsjef i flere av Norges aller strste og mest kjente selskaper slik som Telenor, Scanpix og Aftenposten. Fortune magazine ga henne en 38. plass p listen Fortune 50 Most Powerful Women in Business. Hun er flere ganger blitt kret til Norges mektigste kvinne av Kapital. Kristin er utdannet fraUniversity of Oregontok sin MBA vedINSEAD. I dag jobber hun som administrerende direktr for NHO, og er en av de mest inspirerende og viktigste forbildene vi har iNorge.

  1. Hvordan var du p skolen?

Jeg var i utgangspunktet veldig nysgjerrig og vitebegjrlig, og hadde nok ganske lett for det p skolen. Samtidig opplevde jeg at skolen ikke tok vare p disse egenskapene eller hjalp meg foredle dem i srlig grad. Jeg opplevde til og med f kjeft av lreren for regne for mange sider i matteboken! Et resultat av dette var at jeg flte innsats lnnet seg lite, noe som gjorde at jeg la til meg drlige studievaner. Mlet var lre seg stoffet godt nok til f det nskede resultatet p prver, heller enn lre for lringens og min egen skyld. P videregende var jeg dessuten opptatt av andre aktiviteter, for eksempel ble jeg valgt inn som visepresident i russens hovedstyre for Oslo og Akershus. Det var veldig lrerikt, men vrient kombinere med allerede mangelfulle studievaner. Etter videregende var det imidlertid to faktorer som virkelig bidro til at jeg lrte meg lre. Den ene var ta fag p Bjrknes. Da mtte jeg ta innover meg mitt eget ansvar for egen lring p en helt ny mte. Den andre var dra til USA for studere. studere i det amerikanske systemet, med hyppige innleveringer og tilbakemeldinger, passet meg veldig bra. Faktisk forbedret resultatene mine seg spass det frste halvret at jeg gikk til studieveilederen for sprre om det ikke mtte vre noe feil med karakterkortet mitt.

  1. Hva ville du gjort annerledes dersom du fikk g p skolen om igjen?

Jeg skulle gjerne gtt p en skole som i strre grad bidro til at jeg beholdt den indre motivasjonen for lring ? at jeg fortsatte lre fordi lring var gy og fordi jeg var nysgjerrig, heller enn lre akkurat nok til at lreren ble fornyd eller til f en karakter jeg syntes var god nok. Den gode nyheten er at skolen i dag er mye bedre til se og oppmuntre hver enkelt elev. Jeg opplever at det er mye strre rom for ulike elever og ulike mter lre p i dag, selv om skolen fortsatt ? slik den br og skal ? stiller krav til elevenes innsats.

  1. Hva er det kuleste du har gjort?

Jeg er s heldig at jeg stadig fr muligheten til gjre nye og spennende ting. Ofte handler det om ta store sprang og gjre noe som i utgangspunktet er skummelt eller utenfor komfortsonen. hoppe i fallskjerm er ett eksempel ? ikke minst fordi jeg i utgangspunktet hadde hydeskrekk. Og siden jeg allerede har nevnt det, var det stille til valg for russens hovedstyre ogs et slikt sprang for meg. Det var ganske modig gjort den gangen. Resultatet var at jeg ble del av et lag som sammen tok mye ansvar og styrte et stort budsjett, som lrte veldig mye, men som ogs hadde det veldig moro. Nr jeg ser tilbake, var dette kanskje den frste gangen jeg kastet meg for alvor inn i det ukjente organisasjonslivet, noe jeg er glad for si jeg har fortsatt med!

Hstferie - Denne gangen skal jeg f det til!










De som kjenner meg vet at jeg ikke er s flink til ta ferie. Ferie skaper et brudd i momentum og kontinuiteten i det arbeidet jeg gjr, og det synes jeg ikke noe srlig om.Jeg anerkjenner at dette er supersrt! Blir bare s J$#&% gira og keen p gjre en god jobb. Det er jo en visjon for denne bloggen; jeg vil f alle til tro at de kan mestre matte og legge til rette for det med tip, oppskrifter og forhpentligvis litt inspirasjon.

Men, denne hstferien skal bli annerledes. Jeg har tenkt stikke p hytta til noen av verdens kuleste mennesker, Line og Christian, p Hafjell. To dager med turer i fjellet, digg mat og vin, og ikke minst uendelig mange timer med skravling. For det, Christian, kan jeg bare be om unnskyldning!

Fr vi drar i morgen har Line, p Krogh optikk, srget for at jeg fr riktig linser. Hun vil ndig at jeg gr meg vill i fjellet. I all rlighet, jeg har ikke n fjelltur p samvittigheten de siste 10 rene, bekymringen er legitim! Jeg tar ikke med kart og kompass, men stoler p Netcoms 4G dekning, mtte den f meg til hytta trygt.

Men fr den tid skal jeg fikse neglene p Beths og p date med en karamell, henholdsvis uten brillene p bildet over. Oppdatering snarlig!

rjan Bure lager blogger av meg. Stakkars han!



Med store blogger kommer stort ansvar! "Enblogger skal kunne smile pent, pose riktig og utlevere privatlivetp en vgal og edgy mte" sier de som kan det. "Snakker de om kanter, m jeg vre en geometrisk figur n?" sier nerden i meg. Atter en gang m jeg innseat kompetansen er smal og at veien er lang g. Fler vel egentlig at livet er i ferd med repetere seg selv.Takk til min gode og gamle venn som ler s han dver nr jeg famler som bambi p isen.Slik gikk det da rjan skulle lre meg pose til bloggen, kursdag 1:

[/vc_column_text][vc_column_text]Jeg synes dette med blogg i utgangspunktet er ganske skummelt. Det hele fles veldig fremmed og sprtt. Jeg opplever vre langt utenfor komfortsonen. Som ensvrt privat person vil jeg helst f surre med mitt for meg selv. Dette nye mediet krever at jeg tar bilder, skriver og dokumenterer det jeg driver med. Jeg skal se ut meninger, hendelser og flelser i et kjempe tempo.Det gyaleer at jeg mener noe om det aller meste! Det er ikke en ting jeg ikke haren oppfatning om. Jeg tipper det er baksiden av medaljen hva angr engasjement og lidenskap. Det er jo s mye flelser i bunn.

Mest av alt harjeg ualminnelig mye flelser om mestring av matematikk og skole, og hvordan Norge som nasjon ikke skjnner tegninga. Ser at det er supersrt, men der er jeg. Alle er ute etter peke finger, og legge skylden over p andre. Det er skolen, det er lreren, foreldre, samfunn, politikere. Hva om vi alle spurte: "Hva kan jeg gjre for bedre minegen situasjon?". Det ville gitt et nasjonalt lft uten sidestykke. De jeg mter som velger eie ansvaret selv og flge mine rd, kommer alltid ut av det med gode resultater. Det er ikke fordi jeg eier kunnskapens hellige gral, men fordi hardt arbeid tar deg langt hver gang du prver. Kjenner jeg skal skrive om mine fremgangsmter og motstanden jeg har mtt i blogginnlegg fremover. Legge til retteslik at alle som vil kan f det til.

Men frst skal jeg p lunsj, strategiseminaret vi skulle hatt i dag utgikk siden Marit (administrasjonssjefen) kom hjem til oversvmmelse og 10 cm vann over hele gulvet. Fikk litt lttis av det, jeg fikk nemlig vannlekkasje for 3 uker siden, to dager fr deadline p bkene. Alt p badet mtte kastes ut og jeg mtte tr til som rrlegger til hjelpen kom.

Uansett, lang digresjon, her kan du lese rjans blogg.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Brk - multiplikasjon, det letteste



Ganging av brker er superenkelt. Det du gjr er:

  • Gang tellerne med hverandre.
  • Gang nevnerne med hverandre.

Da ser det ut som dette:

Nr du skal gange en brk med et heltall kan du bruke n av to fremgangsmter. Det ene er bruke trikset. Det vil si skrive om heltallet til en brk. Det andre er gange heltallet direkte opp i telleren. Dette har du lov til siden nevneren uansett skulle vrt ganget med 1, hvilket ikke endrer verdien av nevneren.

Tilfelle 1: Trikset

Nr du bruker trikset s skriver du om heltallet til en brk ved dele det p 1. Deretter ganger du teller med teller og nevner med nevner. Da blir det som dette:

Tilfelle 2: Rett i telleren

Du ganger heltallet med tallet i telleren direkte. Slik som dette:

"Les teksten setning for setning, og sammenlign med figuren".

Ganging av brker er det absolutt enkleste regneoperasjonen for brker. Her kan du lese om hvordan du ganger brker med brker og brker med heltall.

Brk - divisjon, SALTO-formelen



I matematikk bruker du bdekolon og brkstrek for betegne divisjon. Selv om det ikke er klare regler for nr du skal bruke kolon og nr du skal bruke brkstrek, s vil du med erfaring finne ut av det. Siden de to tegnene betyr det samme s vet du at denne likheten m vre riktig:

Selv om delestykket skrives med brkstrek i stedenfor kolon s er regneregelen den samme. Divisjon forblir divisjon selv om utseende erulikt. Nr du har byttet kolon til brkstrek, vil duha enbrk i telleren og en brk i nevneren. I matematikken kalles denne type brker for brudden brk. Alts, brudden brk er divisjon av brker.

Divisjon av brker gjres ved at du ganger med den omvendte brk. Jeg kaller dette for saltoformelen fordi brken i nevneren tar en salto, og deling blir ganging. Det vil si at brken i telleren forblir slik den er, brkstreken blir til et gangetegn og nevnere p hovedbrken bytter plass p telleren og nevneren. I matte kalles brker der tallet i telleren og tallet i nevneren bytter plass forresiproke brker. Da blir regningen som dette:

"Les teksten setning for setning, og sammenlign med figuren".

Kroppen rister av sinne og frustrasjon!



"Jeg ble fritatt fra matte p ungdomsskolen" sier XO. "Du?!?" sier jeg mistroisk. "Det er ikke noe galt med deg! Du er jo kjapp i ntta!". Hun forteller at de utfrte flere tester p henne. Konklusjonen var at hun burde fritas for matte. Hun skulle flge undervisningen, men ikke vurdering. Dette var de alle enige om, skolen, kommunen og hjemmet.

Nr hun forteller historien kjenner jeg at hrene reiser seg i frustrasjon og sinne. Hvorfor gir viopp s lett, vi som har ansvar? Hvorfor er det ikke greit at vi modnes i ulikt tempo? Hvorfor skal alle som ikke ligger p kurven diagnostiseres? Konsekvensene for elevene er dramatiske og ringvirkningene enorme. Foran meg str en ung kvinne, tidligere Elleblogger. Hun har jobbet to r i London, i et av verdens mest konkurransedrevnearbeidsmarkeder, der steg hun raskt i gradene. Hun har masse evner og pgangsmot. Mten hun er blitt behandlet av dem som skulle vist henne veien er hrreisende. Sviket hun har opplevd gjr meg trist, frustrert og engasjert.

XO kontaktet meg fordi hun skal ta opp 12 fag dette skoleret, 6 fag til jul og 6 fag til sommeren. Hun har ikke mange positive assosiasjoner til skolen. XO vil ha hjelp til lage en plan og hjelpe henne med gjennomfre den. Hun har bestemt seg for studere p universitetet, og trenger 5 i karaktersnitt for komme inn p studiet. Selvflgelig vil jeg bidra med det jeg kan!

Jeg har kartlagt og kunnskapshullene er enorme! Det frste hun har ftt beskjed om er gjennomg 1. til 4. klasse p www.matematikk.org.Nr det er gjort mtes vi for lage en plan of attack. Med etstramt regime, lange kvelder og full innsats blir dette suksess. Gleder meg til jul 2015 og sommeren 2016.

N manes det til kamp, mlet skal ns!

Brk - resiproke brker, eller saltobrken som jeg kaller den






Ordet resiprok gir lite mening for de aller fleste, men navnet er skumlere enn innholdet.En resiprok brk er en brk der telleren og nevneren har byttet plass, den gjr rett og slett en salto. Alle brker har sin resiproke brk, det hele ser ut som dette:

Selv heltall har sin resiproke brk. Det er fordi alle heltall kan skrives som brk, slik som dette:

"Les teksten setning for setning, og sammenlign med figurene".

California Vibekestyle - dag 1



Dro til California p sndag, retur Oslo onsdag samme uke. P turen skulle vi beske San Fransisco og Los Angeles. Hold deg fast, det ble et hardkjr. Doing things the Vibeke-way!

Turen begynte klokken 0600 sndag morgen. Jeg ble hentet i taxi og fraktet til Gardermoen. Vi hadde monkeybilletter, turen tok 22 timer, s dette skulle bli gy!Jeg fikk oppgradert billetten min, tusen takk til SAS som har gitt meg diamantkort. Det fikk derimot ikke reiseflget mitt. Dette var selvflgelig syyykt humor. Jeg gledet meg over det brede setet, 3-rettersmeny og de andre godene Luft Hansa tilbd, mens reiseflget urolig lette etter en komfortabel stilling p benken bak! Midt under flyturen tenkte jeg p min gode venn bak p monkeyclass. Jeg tok turen bakover i flyet for se hvordan det gikk (hadde tenkt tilby plassbytte, men han sov s stt). Der l han,som en blekksprut. Rumpa godt inntil skulderen til den ukjente mannen p setet ved siden av.Hodet mellom vinduet og stolen, en arm ned mot gulvet og den andre armen som et C-moment for sttte hodet. Jeg gliste, gikk tilbake til setet mitt foran i flyet, pakket meg inn tepper, hevet fotlenet og la setet bakover. Det passet fint med en film fr vi landet i San Fransisco.

Reiseflget vknet blid og fornyd. Han hadde ingen id om den stakkars tyskeren p setet ved siden av som hadde lekt rumpedoktor hele flyturen. I motsetning til han hadde jeg ikke sovet, derfor ble timen i passkontrollen en prvelsehva angikk normal folkeskikk. Jeg var slitsom og J$%&#$ overtrtt, han fremdeles langt inne i drmmeland. Utfordringer som landingskort p spansk, svette og illeluktende medpassasjerer, og mangel p impulskontroll, gjorde opplevelsen hysterisk festlig for oss, og superirriterende for alle andre.

Etter 38 timer var det endelig tid for sove. Planer skulle legges, vi var jo ikke p svipptur til California for moro skyld! Fortsettelse flger...

Foran peisen i 10 Downing street - Gwendoline del 1



En gang p 1930-tallet sitter to sstre og snakker. "One day I shall become the secretary of an important man" sier Gwendoline Viney. Hun er fdt 19. september i 1920 og er 13 r yngre enn ssteren. "That is never going to happen" svarer en brydd storesster. "We will see about that..." tenker Gwendoline.

En ung og ambisis kvinne har bestemt seg for f det meste ut av livet. Bondedatteren fra Sutton Veny, vest for Stonehenge, er fastbestemt p n sitt ml. Hun begynner p Economic College for lre regnskap og stenografi. Stenografi er kunsten skrive like raskt som en person snakker, en egenskap som er forventet av en sekretr i det verste sjiktet. For f til dette m hun lre shorthand,et skriftsprk som forenkler oppgaven. Gwendoline "took to shorthand like a duck takes to water". Hun blir rasket blant de beste, men s bryter krigen ut.

Hun verver seg til tjeneste og blir sersjant i det engelske forsvaret. Hennes kompetanse gir henne mulighet til jobbe med hyt rangerte offiserer. 4 r er hun i tjeneste. Mot slutten av krigen jobber Gwendoline med krigserstatning og bliren del av gruppensom drar til Normandie i 1944. Dessverre blir moren alvorlig syk, og hun blir tvunget til dra hjem.

Krigen slutter og Gwendoline vil videre. En kveld etter et jaktball i York tar hun toget tilbake til London. P stasjonen kjper hun en avis og blant jobbannonsene leser hun "Spirit of adventure? Join the foreign service." Gwendoline sker, blir innkalt til intervju i Downing street,ogfr en sekretrstillinghos Ministry of Foreign Affairs (Det engelske utenriksdepartementet). En lrdag blir hun kalt til kontoret til Foreign Secretary Lord Packenham (7th Earl of Longford, 1st Baron Pakenham,KGPC). Han trenger forfatte et brev. Miss Viney drar til10 Downing street. Lord Packenham sier "Miss Viney, I need to write a letter to say nothing about something". Gwendoline setter seg, klar for diktat. Funderende synker Lord Pakenhamned i stolen, setter albuene p armlenene og folder hende forsiktig. Der sitter han, tenkende med haken s vidt hvilende p de sammenflettede fingrene.Etter en stund sier han "Miss Viney, shall we have a cup of tea?".Hflig takker hun ja, i pvente av diktatet.Det er tydelig at strategien om "never say yes, never say no, never say stop and never say go" gir ministeren hodebry, der han sitter med Miss Viney og drikker te foran peisen i 10 Downing street.

P lrdag ble Gwendoline Viney 95 r. Huner min farmor. Det er inspirerende se en kvinne p 95 r fortelle om sine ambisjoner som ung kvinne. hre hvordan hun bestemte seg for bryte med rigide sosiale strukturer. Gwendoline ville gjre noe med livet sitt, ikke sitte passivt og vente p mann og barn.

Vilt gy skrive bker, dermed ikke like vilt sosialt liv



De siste 22 mnedene har jeg ftt dilla p skrive bker! Som et resultat har jeg tatt en uhflig lang pause fra venner, familie og trening. Vennen mine er n usikre p hvordan jeg ser ut, familien min har mistet nummeret mitt og kroppen har for lengst smeltet utover stolen som jeg har bodd p i perioden. Uansett, i denne perioden har jeg skrevet:

  • SuperhefteTM-serien:En samling utvidede formelhefter for videregende skole. De har notatsider og superkorte forklaringer.
  • Deretter kom Superhefte Ungdomsskolen.Dette er et inngende oppslagsverk for hele ungdomsskolen. Dersom du kan disse 230 sidene, kan du alt du skal til eksamen i 10. klasse. Den er fylt med oppskrifter, eksempler, tegninger og forklaringer.
  • Nsist komSuperkjaptTM-serien, 7 bker for alle mattefagene p videregende skole, studiespesialisering. Bkene har oppskrifter og inngende forklaringer til hele pensum. De har ogsfargerike figurer og alle oppskrifter du trenger for mestre GeoGebra til eksamen.

Bkene har til felles at de skal vre et lavterskeltilbud. De er skrevet i du-form og har aktive setninger. Bkene forteller deg hvordan du skal angripe ulik teori, og hvorfor du skal gjre det. Mitt ml er skrive mattebker som kan passe for flest mulig, og som oppleves tilnrmelige og lett forstelige.

Brk - trikset



Et superviktig triks i brkregningen er at dukan skrive et heltall om til brk ved dele det p 1. Da ser det slik ut:

Dersom du deler et hvilket som helst tall p1, s blir svaret lik heltallet du startet med. Alts, siden svaret er selve tallet endrer du ingenting!

Ved bruke dette trikset blir pluss, minus, gange og dele med brker akkurat slik som de andre innleggene forteller. Her kommer eksempler:

gange en brk med et tall.Gjr om heltallet til brk ved dele det p 1. Deretter ganger du p vanlig mte.

dele en brk med et heltall.Gjr om heltallet til brk ved dele det p 1. Deretter deler du p vanlig mte.

dele et heltall med en brk.Gjr om heltallet til brk ved dele det p 1. Deretter deler du p vanlig mte.

addere et heltall med en brk.Gjr om heltallet til brk ved dele det p 1. Deretter adderer du p vanlig mte.

subtrahere et heltall med en brk.Gjr om heltallet til brk ved dele det p 1. Deretter subtraherer du p vanlig mte.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/3"][vc_column_text]

[/vc_column_text][vc_column_text]

"Les teksten setning for setning, og sammenlign med figurene".

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

3 kjappe sprsml til Jan Thomas - Kjendisstylist, grnder og foretningsmann



Isaac Newton sa

If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants.

I denne spalten vil jeg hver uke stille tre sprsml til en person som er spesielt imponerende, har utmerket seg, og som representerer noe vi alle kan lre av. Gjennom spalten nsker jeg f frem at hardt arbeid og dedikasjon tar deg langt. Dette gjelder uansett hvilket omrde du velger bruke tiden din, skole, idrett eller styling for nevne noen.Hver uke skal vi f st p skuldrene til en kjempe, bli inspirerti hp om se litt lenger.

Jan Thomas er Norges ubestridte konge blant kjendisstylistene. Han harjobbetsom ansvarlig stylist p flere produksjoner for de amerikanske filmselskapene Dreamworks og Universal gjennom sine 17 r i USA.Janhar deltatt i Skal vi dansei 2009 og vrt med i Top Model Norge. I lpet av dette ret har Jan Thomas lansert en hrproduktserie, og vil denne hsten lansere sin egen make-upserie.

  1. Hvordan var du p skolen?

P skolevar jeg nok litt annerledes enn alle de andre. Jeg ble sosialt akseptert, og det tror jeg er fordi jeg har masseselvironi og humor rundt meg selv. Det var i syvende klasse jegbestemte meg for nekte bli en person som alle andre ville at jeg skulle vre. Der og da tok jeg valget omvre meg selv fullt ut, og takle de konsekvensene som mtte komme.

  1. Hva ville du gjort annerledes dersom du fikk g p skolen om igjen?

Jeg ville vrt mer aktiv i sport dersom jeg fikk g p skolen om igjen. Sparket fotball, drevet med bryting eller enannen fysisk krevende idrett. P den mten hadde jeg sluppet jobbe s hardt som jeg n gjr for holde kropp og helse. Verdien av trene oppdaget jeg frst som20-ring, da jeg bodde i Hollywood.

  1. Hva er det kuleste du har gjort?

Noe av det kuleste jeg har gjort er sitte i baksetet av en fet Mercedes fra Nobelinstituttet til Oslo Plaza sammen med Sharon Stone. Det var masse oppstyr rundt denne bilturen til Nobelkonserten og vi ble fraktet med politieskorte. Bilen kjrte selvflgelig alt for fort, og jeg prvde fikse sminken hennes slik at huns perfekt ut vedankomst. legge rd leppestift under de omstendighetene har aldri vrt mer utfordrende, men hun s fantastiskut ved ankomst!

Tusen takk for at du blemed ispalten, flotteste:-)

9 timer til deadline og 150 sider av boken er forsvunnet



Da det var 9 timer til deadline p siste bok sto nervene i helspenn! Boken skulle levers til trykk klokken 0700 mandag morgen og klokken var 2200 sndag kveld. Jeg flte meg trygg p boken der jeg satt med deler av redaktrteamet, men talen som skulle holdes p boklanseringen pflgende onsdag ga angst og indre uro. Herregud, det skulle komme 130 mennesker som alle betyr masse for meg: familie, venner og elever med familie. Ingenting er verre enn bli bedmt av sine egne! For en som ikke ryker var det p tide ta en sigarett. Det ble slik at jeg rkte fra sndag klokken 2200 til torsdag morgen.

Ryken smakte skikkelig dritt og det var p tide roe nervene, og fokusere p f boken trykklar. Jeg var ikke spesielt flink til det, men mye galgenhumor tok brodden av de verste nervene. Vi leste korrektur og rettet smfeil. Vi regnet over alle oppgavene en gang til, og nr det ble funnet feil s ble de regnet over enda en gang av to i teamet.

Klokken var 0520 fr vi var i ml. Alle kledde p seg etter en arbeidsdag som begynte klokken 1030. Jeg tittet over en siste gang fr eposten skulle sendes til trykkeriet. Der s jeg, til min store fortvilelse, at 150 sider var fra eldreversjoner. F$%&!!! tenkte jeg, s p de andre og sa "kjre venner, kapitlene er feil, vi m finne ut hva som er skjedd". Alle tok s av seg yttertyet, jekket opp maskinene og satte seg til bords igjen. Jan Henrik begynte lete etter tidligere versjoner som kunne gjenopprettes, Sverre gikk gjennom side for side for se hva som var forsvunnet eller ikke rettet. Etter 45 minutter, da klokken var 0610, hadde vi funnet versjoner som kunne gjenopprettes. Dessverre var den siste korrekturen forsvunnet fra de 150 sidene. HE%&$%#!!! Vilde og jeg mtte til pers. Ingenting er som dyp konsentrasjon og mattekorrektur etter 20 timer p jobb. Vi snakket oss gjennom endringeneog fikk p plass de siste regningeneakkurat i tide til n deadline. Klokken var 0651, da jeg sendte eposten til trykkeriet.

Alle de syv bkene rakk lanseringen 60 timer senere.

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!