hits

desember 2015

Hjernejul 2015 - Nyttrsaften

Malta Fireworks Festival
Licensed from: esinel / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alle oppgavene skal kunne lses med ungdomsskolematte. Oppgave 1 er en gammel slager med logikk og oppgave 2 er en st liten sak fr nyret ringes inn. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er nyttrsaftenoppgavene:

Oppgave 1

Nissen har n rev, n kanin og en bunt med gulrtter. Han skal krysse elven i en liten bt, slik at han kun har plass til n av disse om gangen; enten reven, kaninen eller bunten med gulrtter. S lenge nissen er til stede, vil ikke reven spise kaninen eller kaninen spise bunten med gulrtter.

Hvordan kan nissen lse problemet, ogf alle over elvenuten at noe blir spist opp?

Oppgave 2

Vi har klipt i stykker et 10 10 - kvadrat slik figuren til hyre antyder. Alle vinklene p figuren er rette. Omkretsen av denne figuren er



Svaret kommer i morgen, Godt nyttr!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Ta ansvar for ungen din - jeg blir syk!

Rett fr jul var jeg sammen med familien og et vennepar. Vi s Ntteknekkeren i Operaen. Det er en veldig hyggelig ting gjre for f julestemning. Denne julen fikk jeg ikke bare julestemning, jeg fikk ogs full omgang medfeber og forkjlelse. Kicker'n er at jeg kanskje mister nyttrsaften. Ikke ta fra dette at jeg er bitter, jeg er bare syk!

Du skjnner, rett bak meg og min venninne satt en mor med en superst gutt. De ville sikkert ogs f litt julestemning. Problemet med denne superste gutten var at han var syk, forkjlet om jeg skal gjette. Det tok ikke lang tid fr den lille gutten begynte hoste. Det at noenhoster gjennom en hel forestilling er forstyrrende nok i seg selv, men det var ikke hovedproblemet. Den ste guttenholdt seg ikke for munnen, slik at hver gang han hostet s blafret det i hret mitt som en gardin i stormen. penbart irritert over dette snur jeg meg mot barnet og sender blikket.Du vet, det blikket som sier, dette der er ikke greit. Det s ikke ut til hjelpe, og hret mitt danset i takt med hosten og balletten.

Det er i utgangspunktet ganskeekkelt vite at hans basiller inntok hret mitt som hrspary fr fest! Gjentatte ganger snudde jeg meg mot denne gutten. Tilbake ser han litt stakkarslig p meg, som omjegda skulle synes at det var greit. S, etter gjentatt host snur jeg meg ytterligere rundt og sender et blikk til moren hans, mens jeg begynner en samtale med venninne min om at barnet m holde seg for munnen. Venninnen min samtykket til dette, sendt ogs et blikk og sa hyt at han mtte holde seg for munnen. Saken ble da ordnet, foruten om at den stakkars gutten hostet seg hele veien gjennom finalenummeret.

Det slutter ikke der. Denne lille gutten hadde ftt leppestiftgodteri. Jeg er sikker p at det var med god grunnTsjajkovskij ikke la inn sukkertyknasking som en del av sitt mesterverk. Det er nemlig svrt uharmonisk brk. Foruten om knasking som ble avbrutt av hostingen, s fant den ste gutten ut at han kunne sette sammen de to stykkene et leppestiftgodteri bestr av, og p denne mten f sin egen flyte. Det er gy, da kan han sikte den rett mot ret til venninnen min og blse i takt med musikken. La oss vre rlig, hun syntes det var ganske ugreit! Ungen blste, hun skvatt til og i refleks brsnur segmot mor og guttenmed detvirkelig alvorlige blikket! Blikket som sier, "hva i alle dager er galt med deg, n m du ta ansvar for ungen din!" Hun ndde ikke helt frem den gangen, s den lille superste gutten blste noen toner til fr vi begge snudde oss med lynets hastighet, blikket bde mor og barn igjen og sa "han kan ikke sitte blse flyte inn i ret p folk".

Det er jo det som er greia nr du er p forestillinger eller andre stillesteder, all kommunikasjon foregr via blikk. Blikk med ulik inntreden av aggressive yenbrynbruk, rynking p nesen og snurping eventuelt mping med munnen. Man vil jo ikke skape en scene, brke eller forstyrre andre heller.

Problemet her var jo ikke gutten, han var en superst liten fyr. Det var moren som virket ha tatt full ferie fra det vre en forelder og en oppdrager. Det burde jo ikke vre ndvendig fortelle voksne mennesker: 1) Det er ikke greit ta med smitsomme folk ut i forsamlinger fordi det er s kjedelig g glipp av morroa. 2) Vi mholde oss for munnen nr vi hoster, fortrinnsvis forske vre litt diskret. 3) Vi tar ikke med brkegodt p stillesteder. 4) Vi lager ikke egen flyte og blser i denne nr vi er publikum p en forestilling.

Konklusjonen er dermed: Hadde jeg ikke blitt syk, s hadde jeg ikke tenkt p dette etter teppefall. Men, nr jeg n n ukes tid senere fremdeles ligger p sofaen med denne gaven som fortsetter gi, s m jeg sprre: Guttens 2 timer og 15 minutter med julehygge kostet meg ca. 200 timer med hodepine, forkjlelse, kvalme og svnlse netter med vrengte lunger. Er det greit vre s ubetenksom?

Her en liten animasjon av gaven som fortsetter gi:



Hjernejul 2015 - Lille nyttrsaften

Energy of Fractal Burst
Licensed from: agsandrew / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alle oppgavene skal kunne lses med ungdomsskolematte. Oppgave 1 i dag ble gitt som gruble oppgave til en 7. klasse n rett fr jul. Oppgave 2 er en oppgave der du skal finne antall mulige mter g fra en by til en annen. Dette har du sikkert vrt utsatt for p feire ved tidligere anledninger. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er lillenyttrsaftenoppgavene:

Oppgave 1

Hvis det tar fem alver fem timer grave fem hull, hvor mange alver trengs for grave hundre hull p hundre timer?

Oppgave 2

Figuren under forestiller et gatenett mellom S og T i en by. Du er kun lov g i stlig eller srlig retning nr du skal bevege deg fra S til T. Hvor mange ulike antallveier kan du velge for komme deg fra S til T er



Svaret kommer i morgen, Godt nytt r!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Hvor mange arbeidstimer har julehandelen kostet deg?


Bilde: Privat

I Norge snakker vi ikke om penger. Vi spr ikke hva folk tjener, hva noe koster eller hvor mye gjeld folk har. Om vi snakker om penger, er det med de aller nrmeste, ellers ansees det som vulgrt og svrt drlig oppdragelse. Allikevel snoker vi rundt i skattelister og andre finansportaler som kan gi et lite innblikk i naboens situasjon. Vi snakker heller aldri om hvor mye arbeid som utfres for tjene de pengene vi gjr. Med en samlet inkassogjeld p 70 milliarder, det vil si ca. 20 000 kr per person dersom vi ser p befolkningen fra 18 - 79 r, tenker jeg at vi kanskje burde begynne snakke litt om penger, og hvor mye arbeid som skal til for tjene dem.

Inkassogjelden den norske befolkning har opparbeidet seg tilsier at samtlige norske borgere mellom 18 og 79 r har brukt 20 000 kr som de ikke har, ei heller har mulighet for dekke inn. Det er derfor det er gtt til inkasso. Det er ikke penger til betale! Jeg lurer p hvordan julehandlene har bidratt til dette tallet? Tenker vi noen gang p hvor mye arbeidsinnsats vi m legge ned for handle ulike varer?

Det vimer ikke gjre som naboen, men holde ossinnenfor rammene av egen lommebok.

Vi br vre mer pne om konomi, i hvertfall internt i familien og blant venner. Kanskje vi p den mten kan slippe taket rundt det evinnelige jaget om: "n har han kjpt den, da m jeg ogs ha den" eller "de bruker s mye, da m vi ogs gjre det". Det vi m er ikke gjre som naboen, men holde ossinnenfor rammene av egen lommebok. I motsetning til hva vi liker tro i dette landet, vi er ikke like! Vi har noen felles trekk fordi vi deler en felles kultur, men p individniv er vi svrt ulike, og trenger svrt ulike ting for ha det bra. Er det ikke snart p tide slutte jage etter hverandre til butikker, hos bilforhandlere, p treningssentre og i langrennslypene?

"Hadde jeg bare visst..."

I den anledning tenkte jeg det kunne vre av interesse lage en liste over hvor mye ulike typer yrker har i timelnn.Nr jeg har gjort 1 time arbeid, hvor mye penger mottar jeg da? Etter skatt, hva sitter jeg igjen med? Hvor mange timer m jeg jobbe for kjpe et par joggesko, en middag, betale husleie, en kinobillett, ferie og s videre? Jeg tenker at dersom flere barn og voksne hadde et slikt perspektiv, s ville inkassogjelden i dette landet vre redusert. Hva om vi stile oss sprsmlet: "Hvor mange timer m jeg jobbe for kjpe denne varen?". Forbrukerkonom og programleder i Luksusfellen Silje Sandml fortalte meg i hst atden setningen som oftest gr igjen blant dem som har havnet i konomisk ufre er "Hadde jeg bare visst..."

Ble jeg for raus i julehandelen eller har jeg holdt meg til de rammene lommeboka mi tillater?

Det er derfor jeg skriver dette innlegget. Kanskje det kan vre med gjre oss mer bevisste p hva som skal til for tjene de pengene vi har, og at vi derigjennom blir mer bevisste p det forestende kjpet. Ble jeg for raus i julehandelen eller har jeg holdt meg til de rammene lommeboka mi tillater?

En full arbeidsuke i Norge tilsier 37,5 timer, lunsj ikke inkludert. Det vil si at vi p en mned jobber 37,5 x 4 = 150 timer. Dette er ikke inkludert overtid og annen innsats. Det er selvflgelig variasjon mellom menn og kvinner, og mange andreavgjrende faktorer som listene under ikke viser. Tallene er fr skatt, s om du vil vite hva som egentlig havner p lnnskontoen s m du gange det med (1 - skattesats / 100), eller f et rft estimat ved gang tallet med 0,67, da betaler du 33 % skatt. Uansett, det gir en viss oversikt. Her er en liste som er basert p tall fra Statistisk Sentralbyr. Du kan ogs bruke den linken til finne mindre generell informasjon:



Tabeller: Privat


S, hvor mange arbeidstimer har julehandelen kostet deg? Var det verdt det? Bidro du til statistikken og begynner januar ikonomisk bakrus? Eller blir januar en mned som alle de andre fordi du lyttet til din egen lommebok?Vet du hvor mange timer du m jobbe for dekke inn julehandelen og er det verdt det?

Flg med p instagram under Mattedama, facebook under Mattedamaog p snap: vibekegf

Hjernejul 2015 - Femte juledag

Virtualization of Fractal Nebulae
Licensed from: agsandrew / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alle oppgavene skal kunne lses med ungdomsskolematte. Oppgave 1 i dag kan lses med 5. klassematte, kanskje til og med lavere. Oppgave 2 vil bare at du finner alle kvadratene, s 4. klassepensum skal kunne dekke dette. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er femte juledag-oppgavene:


Oppgave 1

P nisseverkstedet er det 27 alver der antall jentealver er 3 mer enn antall guttealver. Hvor mange jentealver og guttealver er det p nisseverkstedet?

Oppgave 2

Hvis du flger linjene i et rutenett som bestr av 4 5 kvadrater, hvor mangekvadraterkan du lage?



Svaret kommer i morgen, God Jul!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Flere enn 150 000 klikk p matteoppgaver i julen!



Med slik interesse for matteoppgaver er det baren kommentar som holder (klikk p video):

Jeg er n i ferd med se lyst p realfagsfremtiden i Norge;-) Utrolig kult lese svarene i kommentarfeltet og se hvordan det diskuteres og tenkes. I LOVE IT! Det eneste jeg savner er jentene. Mens gutta er p ballen s det synger, s er jentene M.I.A. (missing in action). Jenter:dette blir enda kulere om dere ogs bidrar!

Utover det kan jeg melde om forkjlelse og feber p sofaen, godt stappa under pleddet med STAR WARS som underholdning. Jobber med komme meg gjennom alle filmene fr jeg skal se den siste p kino. Fr hpe den ikke blir tatt av fr jeg kommer meg gjennom de 6 frste. Status er:3 down and 3 to go! Skal faktisk akkurat til begynne p EPISODE IV etter at dette innlegget er postet.

Utover det, fortsatt god jul til alle s skrives vi i kommentarfeltet:-)


Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Hjernejul 2015 - Fjerde juledag

Fractal ball
Licensed from: nata_rass / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alle oppgavene skal kunne lses med ungdomsskolebakgrunn. Oppgave 1 i dag er enkel om du kan reglene for delelighet med 3 og 5, ellers er det bare gyve ls. Oppgave 2 krever telling av muligheter. Jeg synes den var kul siden Magnus Carlsen spiller turnering i disse dager. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er fjerde juledag-oppgavene:


Oppgave 1

Et tall er delelig med 3 og 5.Hvilke av disse tallene er det ikke?

A) 195 B) 230 C) 330 D) 64200 E) 51015

Beyond Digital Thinking
Licensed from: agsandrew / yayimages.com



Oppgave 2

I sjakk flyttes springeren (brikken som ser ut som en hest) slik at springeren i figuren kan flyttes til ett av de markerte feltene i ett trekk. En springer str p et uendelig stort sjakkbrett. Springeren flyttes to springertrekk. P hvor mange ulike felter kan den st etter de to trekkene?

Svaret kommer i morgen, God Jul!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!


Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Hjernejul 2015 - Tredje juledag

background, fractal shape
Licensed from: DIVINE FILMS / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alle oppgavene skal kunne lses med ungdomsskolebakgrunn. I oppgave 1 i dag trenger du kunne telle til 100 og vite litt om partall. Oppgave 2 krever igjen kjennskap til forhold og formlikhet. Det gy da! Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er tredje juledag-oppgavene:

Oppgave 1

Hvor mange heltall fra og med 1 til og med 100 er slik at hvis man deler dem med 3 fr man et heltall, men hvis man deler dem med 2 fr man ikke et heltall?

Oppgave 2

Den store trekanten i figuren er en rettvinklet trekant med kateter av lengde 1 og 2. Hva er arealet til det innskrevne kvadratet?

Svaret kommer i morgen, God Jul!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Hjernejul 2015 - Andre juledag

Elegance of Fractal Motion
Licensed from: agsandrew / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alle oppgavene skal kunne lses med ungdomsskolematte. Bde oppgave 1 og 2 i dag kan derimot lses ved hjelp av matte fra mellomtrinnet, 5. klasse. Her skal det vre muligheter for de fleste, selv om det krever litt tenking. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er andre juledag-oppgavene:


Oppgave 1

Idun kaster fire vanlige sekssidete terninger, med sidene merket 1 til 6. Hva er sannsynligheten for at totalsummen av terningkastene er delelig p 3?

Game die.
Licensed from: iofoto / yayimages.com



Oppgave 2

En runde p den innerste lpebanen av en friidrettsbane (bane n) bestr av to langsider p 100 m hver og to halvsirkler p 100m hver. Hvis vi antar at bredden av hver bane er 1 m, hvor mye lengre er en runde i bane fem?



Svaret kommer i morgen, God Jul!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Slik endrer du matteproblemene p skolen!


Bilde: Privat

Etter at artikkelen om min egen skolereise ble publisert p www.nettavisen.nohar jeg blitt kontaktet av mange personer som opplever vre i samme situasjon. De nsker alle gjre noe med det og spr meg til rds. Tenkte derfor at jeg samler rdene i dette innlegget, slik at de som ikke trr ta kontakt ogs kan f nytte av tipsene.

  1. Det hele starter med innstillingen om at du SKAL f det til! Ikke tenkt p hva som skjedd tidligere. Du skal n begynne p nytt og denne gangen fr du det til!
  2. Denne reisen vil innebre massive mengder med innsats. Masse lesing, studering og regning av oppgaver.
  3. Dette arbeidet vil fre til massive mengder med frustrasjon som brer seg fra brystet og ut i armene. Av og til kjenner du at trene presser p. DETTE ER HELT NORMALT! Jeg kaller det voksesmerter i hjernen.
  4. Det viktigste er tett kunnskapshullene du har. Siden du ikke vet nr de begynte m du starte fra begynnelsen. Dette gjr du ved g til nettsiden www.matematikk.orgog trykke p 1. - 4. klasse. Jeg skjnner at du sikkert mener at dette er undvendig, kanskje det er det ogs. Men min erfaring tilsier at de aller fleste som sliter med matte har huller som gr tilbake til disse skolerene. Du m runde 1. - 4. klasse fr du gr videre til mellomtrinnet 5. - 7. klasse. Du trenger ikke gjre alle spillene som er der, men du m gjre: Regnemesteren, regneregn og gangetesteren. Nr dette er mestret gr du til 5. - 7. klasse og her skal du gjre:Regnemesteren, regneregn, gangetesteren og brkreser. Dette m du runde, fokuser spesielt p brkreser. Du mestrer gangetabellen nr du klarer 100 gangestykker p under 4 minutter. Det er tempoet som forventes. Slik fortsetter du gjennom 8. - 10. klasse ogs.
  5. Nr du kommer til 7. klasse kan du ha glede av boken jeg har skrevet for ungdomsskolen. Dette er et oppslagsverk for hele ungdomsskolen med oppskrifter for alt du trenger kunne til 10. klasse eksamen. Har ftt tilbakemeldinger om at den ogs funker godt for foreldre som vil hjelpe barna sine, s vel som elever som har begynt p videregende skole. Du finner den her.

Det viktigste i denne prosessen er at du selv vet at dette krever innsats over tid! Du m jobbe, du m st p og du m for all del IKKE gi deg! Suksessen ligger i repetisjon og terping. Nkkelen til all suksess er hardt arbeid over tid. Dersom du befinner deg i en situasjon der du opplever ha forskt en stund uten at det har gitt resultater, s trenger du rett og slett mer tid og antagelig en mer strukturert innsats. Det vil si:

  1. Du m legge til siden sosiale medier: telefon, facebook, instagram, snap etc.
  2. Du m legge ned alle sidene p PC'n din som ikke har med matte gjre. Det er nemlig veldig smart bruke PC til google etter ting du lurer p!
  3. Krev at familien skal vre stille nr du gjr lekser/jobber med skole. Om det er helt umulig, s sett deg p et bibliotek.

For mestre matte m du konsentrere deg om det du driver med, da m forstyrrende elementer fjernes. Du m konsentrere deg over tid og fokusere p teorien og oppgavene uten gjentatte avbrytelser. Hver avbrytelse gjr at du m begynne p nytt og tiden du har benyttet s langt er gtt til spille.

Til slutt: Dette er ditt ansvar, ingen andre sitt! Vil du bli god, s ligger det p deg, din innsats, din innstilling og din lyst til lykkes!

S g til www.matematikk.orgog begynn n:-)

Hjernejul 2015 - Frste juledag

Fractal Spider Element
Licensed from: agsandrew / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alle oppgavene skal kunne lses med ungdomsskolematte eller lavere niv. I oppgave 1 i dag burde du tenke puslespill, bytte om og sette like ting inn for hverandre. Oppgave 2 handler om telling, og er en logikkoppgave. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er frste juledag-oppgavene:

Oppgave 1

Rudolf, Torden og Lyn har jobbet knall hardt denne julen og fr sin lnn betalt i Nissedaler. Rudolf og Torden har ftt utbetalt til sammen 120 Nissedaler, Torden og Lyn har til sammen 60 Nissedaler, og Rudolf og Lyn har til sammen 70 Nissedaler. Hvor mange Nissedaler har de totalt?

Oppgave 2

Hvor mange par (x,y) av hele tall oppfyller 1 ≤ x ≤ y ≤ 20?

Svaret kommer i morgen, God Jul!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!

Hjernejul 2015 - Julaften

Fractal Christmas trees
Licensed from: orson / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fraAbelkonkurranseneller fraMatematikk.org.

Alleoppgavene denne julekan lses ved hjelp av ungdomsskolematte. Faktisk den frste oppgaven er basert p matte fra mellomtrinnet (5. - 7. klasse).Oppgave 2 er mer logisk og krever at du klarer finne alle kombinasjonene i trekanten. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er julaftenoppgavene:


Oppgave 1

Det norske flagget har dimensjoner som vist p bildet. Hva er forholdet mellom arealet av det rde omrdet og arealet av det bl korset?

Oppgave 2

I figuren kan du bevege deg fra en rute til en naborute som ligger p raden under. To ruter er naboruter dersom de har en kant (side) eller et hjrne felles. Hvis du starter i den svarte ruten, hvor mange veier kan dutotalt g for komme til den nederste raden? (For eksempel er det tre veier g fra den svarte ruten til neste rad.)


Svaret kommer i morgen, God Jul!

For flere oppgaver trykk her!

Her er svaret p grsdagens oppgaver!

Lsningsforslag Hjernejul 2015

Security Network
Licensed from: kentoh / yayimages.com

Denne siden vilinneholde alle lsningene til de ulike Hjernejuloppgavene. For hver dag vil grsdagens lsning bli lagt til i bunnen av siden. Dersom du ikke gjr oppgavene i rekkeflge, vil jeg anbefale at du gjr de tidligere oppgavene fr du tar en titt p lsningene under. Vil jo ikke at du skal se lsningen fr du har ftt prvd deg.

Lillejulaften

Oppgave 1:

SVAR: 25

Det er flere mter g frem. Enten ved betrakte arealene direkte eller ved bruke forhold. Jeg viser begge her:

Betrakte arealer direkte: Du vet at formelen for arealet av en firkant er gitt ved

Dette bruker du p de ulike arealene. Arealet avrektangelet verst til venstre er 6, verst til hyre er 10 og nederst til venstre er 15. Da fr du at

Dermed ser du at lengden og bredden i rektangelet nederst til hyre m vre 5, slik at arealet at dette rektangelet blir

Forhold: Et forhold er et tall/bokstav/uttrykk delt p et annet tall/bokstav/uttrykk (disse trenger ikke vre ulike, faktisk nr de er like er forholdet 1). Nr du n ser p de to verste rektanglene (areal 6 og 10) s ser du at de har en side til felles (bredden), det samme gjelder for de to rektanglene nederst (areal 15 og ?) i det store rektanglet. Dette betyr at forholdet mellom arealene er lik forholdet mellom sidelengdene for de to rektanglene p hver rad. Kall lengden i rektanglene til venstre for xog lengden av rektanglene til hyre fory. Bytt s? ut med A, da skal det se slik ut:

Du ser n at begge likningene har lik hyreside. Dermed kan du settevenstresidene lik hverandre. Da ser det slik ut:

N er det bare gange begge sider av likningen med 15

og dermed blir A = 25:

Oppgave 2:

SVAR: E

Mnsteret begynner p 0 og slutter med punkt 5, alts bestr det av 6 punkter. Du finner dermedneste punkt ved plusse p 6, slik at neste mnsterstart er i punkt 6. Igjen kan du plusse p 6 og mnsteret begynner atter p nytt p punkt 12. Slik vil mnsteret flge 6-gangeren oppover. N vil du sjekke om 1997 er delelig med 6, dersom det er tilfellet s ville punktet 1997 begynne p begynnelsen av mnsteret. Siden 6 IKKE deler 1997, s m du finne tallet rett fr 1997 som er delelig med 6. Da finner du at 1997 kan skrives som:

Det som er interessant her er restleddet. Det forteller deg nemlig hvor mange punkter du m bevege deg fra mnsterets frste punkt. Dermed begynner du p punkt 0 og teller fem fremover og havner p punkt 5. 1997 er dermed punkt 5 og alternativ E er korrekt svar.

Julaften

Oppgave 1

SVAR = 3:1

For lse denne oppgave deler du de rde og de bl omrdene inn i firkanter og regner arealene av dem, deretter trekker du ifra omrdet som er talt to ganger og til slutt deler du arealet av det rde omrdet med arealet av det bl.

Rdt areal: Nr du inspiserer flagget og mlene s ser du at de store rde rektanglene er dobbelt s store om de sm. Dermed kan du tenke deg at det er 6 rde kvadrater med sider 6. Da blir arealet av det rde omrdet:



Bltt areal: Her tenker jeg p hver stripe som et rektangel. Dermed er det to, men de overlapper hverandre. Da blir det slik:

Liggende rektangel: bredde = 2, mens lengden er summen av alle tallene under flagget = 6 + 1 + 2 + 1 + 12 = 22. Da blir arealet:



Stenderektangel: bredde = er summen av alle tallene under flagget = 6 + 1 + 2 + 1 + 6 = 16, mens lengden = 2. Da blir arealet:



Lengde og bredde i det overlappende arealet (der rektanglene krysser hverandre) er begge 2. Da blir arealet:



Dermed blir arealet av det bl omrdet:



Vi kan n finne forholdet mellom det rde og det bl arealet ved dele A_rdt p A_bltt:

Dermed er forholdet 3:1

Oppgave 2

SVAR = 153

Greia i denne oppgaven er begynne nederst for deretter bevege seg oppover. Tallene du skriver inn i de sm trekantene er antall veier fra trekanten med tallet og ned til nederste rad.

  • Nederste rad (rad 5): Her ser du at alle de nederste trekantene har tallet 1. Det er fordi fra disse trekantene er du allerede p den nederste raden.

  • Rad 4: Tallet 4 er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 1 + 1 + 1 + 1 = 4

Tallet 3 er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 1 + 1 + 1 = 3

Tallet 5er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 5

  • Rad 3: Tallet 15 er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 4 + 3 + 5 + 3 = 15

Tallet 11 er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 3 + 5 + 3 = 11

Tallet 19 er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 3 + 5 + 3 + 5 + 3 = 19

  • Rad 2: Tallet 56 er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 15 + 11 + 19 + 11 = 56

Tallet 41 er summen av alle de trekantene p raden under som er nabotrekanter til denne, alts 11 + 19 + 11 = 41

  • Rad 1: Tallet i den sorte trekanten blir dermed antall veier til nederste rad,og fremkommer ved at du summerer tallene p raden under som er56 + 41 + 56 = 153

Frste juledag

Oppgave 1

SVAR: 125 Nissedaler

For lse denne oppgave lnner det seg lage tre likninger og sette dem inn i hverandre. Kaller vi Rudolf for R, Torden for T og Lyn for L kan vi oversette teksten til disse likningene:

Fra likningene ser du at likning to og tre begge har L, og at den frste likningen ikke har L men R og T. I slik tilfeller lnner det seg lse de to siste likningene for hhv T og R, slik som dette:

N kan du sette hyresidene i disse likningene inn for T og R i den frste likningen, og lse den. Det ser slik ut:


N er det bare sette verdien for L inn i uttrykkene for T og R og regner ut hva T og R blir:

Dermed finner du hvor mye de tjente til sammen ved summere verdien av R, T og L:

Oppgave 2

SVAR = 210

Denne oppgaven kan gjre ganske elegant eller med ren kraft. Jeg legger ved begge, frst kraftlsningen deretter den elegante lsningen.

Kraftlsning: Siden ulikhetene 1 ≤ x ≤ y ≤ 20 inneholder mindre eller lik, s blir det som dette:

Dersom x = 1, s kan y ha alle verdiene fra og med 1 til og med 20, slik som dette

(1,1), (1,2), (1,3), (1,4), ... (1,19), (1,20) som gir20 par

Dersom x = 2,s kan y ha alle verdiene fra og med 2 til og med 20, slik som dette

(2,2), (2,3), (2,4), ... (2,19), (2,20) som gir 19 par

P denne mten fortsetter du slik at du til slutt har x = 20 som kun gir ett par:

(20,20) som gir 1 par

Dermed blir antall par 20 + 19 + 18 + 17 + ... + 2 + 1 = 210

Elegant lsning: Antall par (x, y) av hele tall, der x og y er tallene fra og med 1 til og med 20. Dette gir 20 muligheter for x og 20 muligheter for y som blir 20^2. Denne mengden bestr av tilfellene der x < y, x = y, y og x > y.Antall tilfeller derx = y, (1,1) (2,2)... (20,20), er 20. Vi vet ogs at det like mange tilfeller av x < y og x > y. Siden vi krever at x ≤ y, s skal vi ha tilfellene der x = y og x < y. Dermed m vi fjerne tilfellene der x > y. Det gjr vi ved ta bort tilfellene der x = y og dele det som er igjen p 2, som dette:

Dermed finner vi antall tilfeller der x ≤ y ved summere antal tilfeller der x = y og antall tilfeller der x ≤ y:

20 + 190 = 210

Andre juledag

Oppgave 1

SVAR: 1/3

Samme hva summen av de tre frste terningene er, s vil to av seks mulige utfallfor den siste terningen fre til at summen av alle er delelig med 3 (enten 1 og 4, eller

2 og 5, eller 3 og 6). Sannsynligheten for dette er 1/3.

Oppgave 2

SVAR: 8π ≈ 25,13 m

Siden langsidene er like lange i alle banene, s holder det at du ser p de to halvsirklene som er p hver ende av banen. Strategien er frst finne lengden av de to innerste halvsirklene, deretter lengden de nest ytterste halvsirkelen, for s ta lengden av den ytterste minus lengden av den innerste. Jeg sier at du skal regne ut lengden av den nest ytterste sirkelen, det er fordinr du lper p bane s ligger du helt innp banen innen for deg fremfor ytterst i din egen bane.

Siden det er snakk om to halvsirkler, s vil de til sammen vre en helsirkel, og du kan dermed jobbe direkte med helsirkelen.

Lengden av den indre sirkelen er:

Finner s radien av den indre sirkelen ved bruke formelen for omkretsen av en sirkel:

Finner n radien av den nest ytterste sirkelen ved plusse p 4 m p radien du akkurat fant:


Da kan du igjen bruke formelen for omkretsen av en sirkel til finne lengden av banen nest ytterst:
For finne hvor mye lenger den ytterste banen er enn den innerste banen, trekker du den ene fra den andre:

Tredje juledag

Oppgave 1

SVAR: 17

For finne alle tallene fra og med 1 til og med 100 som er delelig med 3, men ikke delelig med 2, s holder det lete blant tallene i 3-gangeren som finnes p det intervallet. Disse tallene er 3, 6, 9, 12, 15, 18, ... , 96, 99.

For finne ut hvor mange tall dette er s deler du 99 p 3 og finner at 99 : 3 = 33. Siden tallflgen begynner og slutter med et oddetall s kan du fjerne enten det frste eller det siste for f like mange oddetall som partall. Du nsker ha like mange av hver siden du leter etter tallene i 3-gangeren som ikke er delelig med 2, alts de som er oddetall. Dermed sitter du igjen med 32 tall. N deler du dettep to og plusser p tallet du tok bort for finne hvor mangeav dem som er oddetall. Dermed er det 32 : 2 + 1 = 17 tall fra og med 1 til og med 100 som kan deles p 3, men ikke 2.

Oppgave 2

SVAR: 20/49



I oppgaver som dette ser jeg umiddelbart etter formlikhet for ha noe jobbe med. Siden det er et kvadrat som en innskrevet s vet vi at hypotenusen i den minste trekanten er parallell med hypotenusen til den store trekanten. Siden de ogs har en felles vinkel s m de to andre vinklene ogs vre like. Deretter ser jeg at den lilla vinkelen ved tallet 2 m vre lik den lilla vinkelen ved tallet 1 fordi vinkelsummen av en lilla vinkel, en grnn vinkel og en rettvinkel er 180 grader. N har jeg det jeg trenger for lage likninger som kan flettes sammen og lses for x.Deretter finner jeg arealet av kvadratet ved regne ut x^2.

At hypotenusen er roten av 5 finner du ved regner ut pytagoras:


Det hele blir som dette:

Formlikhet gjr at du kan lage disse to likningene. Her lst for x:

Deretter blir arealet:

Fjerde juledag

Oppgave 1

SVAR: B) 230

Tall der summen av sifrene er delelig med 3 er selv delelig med 3. Alle tall som slutter p 0 eller 5 er delelig med 5. Da er det bare sjekke hvilke av tallene som ikke tilfredsstiller begge disse kravene:

A) 195: Slutter p 5 slik at det er delelig med 5. 1 + 9 + 5 = 15, 15 : 3 = 5, s 195 er ogs delelig med 3. Dette er alts ikke svaret.

B) 230: Slutter p 0 slik at det er delelig med 5. 2 + 3 + 0 + = 5, 5 : 3 er ikke et helt tall og dermed er 230 ikke delelig med 3. Dette m derfor vre svaret vrt.

Jeg sjekker de andre for vise at dette stemmer:

C) 330: Slutter p 0 slik at det er delelig med 5. 3 + 3 + 0 = 6, 6 : 3 = 2,s 330 er ogs delelig med 3. Dette er alts ikke svaret.

D) 64 200:Slutter p 0 slik at det er delelig med 5. 6 + 4 + 2 + 0 + 0 + = 12, 12 : 3 = 4,s 64 200 er ogs delelig med 3. Dette er alts ikke svaret.

E) 51 015:Slutter p 5 slik at det er delelig med 5. 5 + 1 + 0 + 1 + 5 = 12,12 : 3 = 4,s 64 200 er ogs delelig med 3. Dette er alts ikke svaret.

Alts, det eneste tallet som ikke deles av 3 og 5 er B) 230.

Oppgave 2

SVAR: 33

En mulighet er at begge de to trekkene gr to rader frem eller tilbake, og en kolonne til siden. Det gir −4, 0 eller 4 rader frem, og −2, 0 eller 2 kolonner mot hyre ? i alt 3 3 = 9 mulige felt. En annen mulighet er tilsvarende, men med rader og kolonner byttet om. Det gir 9 nye mulige felt, med ett felt felles med den frste muligheten, nemlig feltet som brikken startet p. Vi har n 17 mulige felt. Den gjenvrende muligheten er at det ene trekket gr to rader frem eller tilbake, mens det andre gr to kolonner til siden. Dette gir −3, −1, 1 eller 3 rader frem, og tilsvarende for kolonnene. I alt alts 4 4 = 16 mulige felt, som ingen av dem overlapper med de 17 vi hadde fra fr. I alt gir det 17 + 16 = 33 mulige felt.

Femte juledag

Oppgave 1

SVAR: 15 jentealver og 12 guttealver

Du vet at

antall jentealver + antall guttealver = 27

Dersom du kaller antall guttealver forxog antall jentealver fory, kan dette uttrykkes som

y + x = 27, der y = x + 3

Du kan da sette inn foryog lse forx, som dette:

x + 3 + x = 27

2x = 27 - 3

2x = 24

x = 12

Dermed har du at antall guttealver er 12 og antall jentealver er 12 + 3 = 15.

Oppgave 2

SVAR: 40 kvadrater

Det minste kvadratet du har er enkeltkvadratene. Deretter kan du lage kvadrater av strrelse 2 x 2 = 4, 3 x 3 = 9 og det strst kvadratet er satt sammen av 4 x 4 = 16 enkeltkvadrater. Dermed m du sjekke hvor mange det kan vre av hver av dem:

Antall kvadrater bestende av enkeltkvadrater = 4 x 5 = 20

Antall kvadrater bestende av fire enkeltkvadrater: Her kan du tenke at det er ett kvadrat per kolonne minus 1 og ett per rad minus 1. Dette blir 3 x 4 = 12

Antall kvadrater bestende av ni enkeltkvadrater: Her kan du tenke at det er ett kvadrat per kolonne minus 2 og ett per rad minus 2. Dette blir 2 x 3 = 6

Antall kvadrater bestende av seksten enkeltkvadrater: Her kan du tenke at det er ett kvadrat per kolonne minus 3 og ett per rad minus 3. Dette blir 1 x 2 = 2

Totalt vil du f 20 + 12 + 6 + 2 = 40 kvadrater

Lillenyttrsaften

Oppgave 1

SVAR: 5

Dette betyr at det tar fem menn n time grave ett hull. Dermed tar det de samme fem menn hundre timer grave hundre hull.

Oppgave 2

SVAR: 210

For komme seg fra S til T, m du til sammen bevege deg 10 lengder.Av disse m nyaktig 4 g mot sr. Disse 4 kan vre hvilke som helst av de 10lengdene, dermed er ikke rekkeflgen viktig. Siden du bare kan g mot sr og st, s kan du aldri g tilbake dermed vil dette fungere som en situasjon uten tilbakelegging. Antall mulige veier er dermed lik binomialkoeffisienten

Nyttrsaften

Oppgave 1

SVAR: les forklaring

Bonden tar kaninen over til andre siden av elven slik at reven og gulrttene er igjen. Han kommer tilbake og henter reven. Nr han setter igjen reven, tar han med seg kaninen tilbake (ellers blir den spist opp av reven). Han setter igjen kaninen og tar med seg gulrttene (dette gr bra siden kaninen og gulrttene er ikke alene). Han setter igjen gulrttene hos reven og henter til slutt kaninen. Alle er p den andre siden av elven.

Oppgave 2

SVAR: 40

Omkretsen av en figuren er summen av sidene. Figuren er et rektangel og i et rektangel er to og to sider like lange. Nr den ene vertikale siden er 10 s m summen av den tre vertikale linjene p den andre siden ogs vre 10. Det samme gjelder for de horisontale linjene. Der med blir summen 10 + 10 + 10 + 10 = 40.

Frste nyttrsdag

Oppgave 1

SVAR:25

Deter flere mter g frem p her. Enten kan du ta all informasjonen i en fei eller dele det opp og g baklengs. Her er begge utregningene:


Eventuelt kan du gjre som dette:



Oppgave 2

SVAR:2/5

Oppgaven er som flger:



Frst lser du de sm brkene for a og c:



N setter du dette inn hovedbrken og rydder opp:

Flg meg p instagram underMattedama, facebook underMattedamaog p snap: vibekegf

Hjernejul 2015 - Lillejulaften

fractal design in blue
Licensed from: nadil / yayimages.com

Jeg har alltid rensket blader, magasiner og aviser for sudoku, quizer og annen hjernetrim. Fra lillejulaften og frem tilfrste nyttrsdag har jeg derfor tenkt dele matte- og logikkoppgaver som du kan kose deg med i julen og romjulen.Hver dag vil du finne to oppgaver p bloggen, n lettere og n vanskeligere oppgave. Disse vil vre hentet fra Abelkonkurransen eller fra Matematikk.org. Et lsningsforslag p oppgavene blir publisert dagen etter. Post gjerne svaret ditt i kommentarfeltet om du nsker. Her er lillejulaftenoppgavene:

Oppgave1

Et rektangel inndeles i fire mindre rektangler som vist p figuren. Hva er arealet av det fjerde rektangelet? (figuren trenger ikke vre riktig tegnet med tanke p tallene i rutene)





Oppgave2

Vi har et repeterende mnster som gitt nedenfor:

Hvordan ser biten fra punkt 1997 til punkt 2000 ut?



Svaret kommer i morgen, God Jul!

For flere oppgaver trykk her!

IQ-test + ungdom = deltidsjobb



Unnskyldninger forklarer hvorfor, men hjelper lite p resultatet. Av og til er unnskyldningene ogs svrtgode og skaper forstelse for at ting ikke er gtt som nsket. Men, det er en ting drlige og gode unnskyldninger har til felles: de endrer ikke det faktum at det som skulle skje ikke er skjedd.

Dette blir spesielt spennende nr du skal ske deltidsjobb hos butikken p hjrnet, og du blir bedt om ta en evnetest under jobbintervjuet. Testen kan ha to kvantitative deler som minner om en IQ-test og to deler som skal fortelle om andre personlighetstrekk (www.nrk.no).I dette tilfellet hjelperunnskyldningene som tidligere skapte forstelse for din situasjon fint lite. "Jeg har vrt syk", "mamma og pappa kunne ikke hjelpe meg", "jeg skjnte ikke leksen", "jeg hadde vondt i hodet", "det er urettferdig" og "jeg er ikke snn matteperson jeg skjnner du" blir irrelevant utsagn i dette tilfellet.

Nr du sliter p skolen, vre seg med matte, norsk eller engelsk, s er det bare n medisin som hjelper. Hardt arbeid over tid. Jeg registrerer at flere synes dette er superkjipt og det enorme arbeidspresset delegger fritiden, familien og barna. For det er mye morsommere ha det gy enn kjipt. Det er morsommere henge med venner enn gjre skolearbeid, og det er morsommere se at barna morer seg fremfor se at de sliter. Men, slik er til tider livet: tft, urettferdig og slitsomt. Det er vr oppgave forberede barna p det som venter dem som voksne. skape et puteslott av unnskyldninger, vil kun vre som tisse i buksa en kald vinterdag. Sykt varmt og digg i det det skjer, men vtt og sjanselst s fort velsen er over. Et puteslott av unnskyldninger er kun ris til egen bak. For, sakens kjerne er som den er, uansett om du liker den eller ikke. Om du ikke srger for kunne det som kreves s stiller du bakover i ken.

S, nr du n skal ut konkurrere med resten av landet, s bryr ikke den som skal ansette degom hvorfordu ikke scoret bedre.Det eneste som betyr noe er: hvem er best skikket til gjre denne jobben. Og det er her mange av mine standpunkter har sin spire. Det kan vre at livet ditt erbein tft, det kan vre du har lrevansker, det kan vre lreren er hpls og det kan vre at foreldrene dine ikke har de samme ressursene som alle andre. Men, nr det kommer til hlinga er det dessverre ingen som bryr seg. De som ansetter ser kun etter de kandidatene som oppfyller kriteriene. Om du ikke oppfyller dem er det ingen som spr omhvorfor.

Er det med dette over og ut dersom du ikke har gjort de riktige valgene, eller har gjennomfrt skolen til punkt og prikk? Nei, det finnes alltid en mulighet for snu situasjonen. Du kan g tilbake og fortsette der du falt av. Arbeidsgivere ser ogs etter utvikling, evnen til omstilling og om du har lrt av feil og drlige valg. Men,det ta tak i din egen situasjon og snu den rundt, det valget er opp til deg.

Gla' stemning p Kongshavn skole - privilegert som fr snakke til ungdom!



Kongshavn skole, tuuusen takk for en kul formiddag! You guys rock<3

I dag har jeg holdt foredrag p Kongshavn vidregende skole. Alle 1P-elevene skulle til pers, 1 t og 15 min med min historie fra supertreig til superkjapp i matte, myten om det late geni og 6 steg til hvordan mestre matte.

Dette gikk som det mtte, tff-i-trynet ungdom de frste minuttene, tff-i-trynet Vibeke de neste og deretter knall god stemning! Kongshavngjengen er en superkul gjeng. Veldig engasjert, stilte mange gode sprsml! ...og noen litt mindre matterelevante. Likte spesielt det hvor en av gutta lurte p om jeg noen gang hadde tenkt p bli modell! hahahaha

Det er spesielt snakke med P-klasser. Det er ofte mange mattelei elever og masse ubrukt potensiale. Akkurat slik jeg opplevde meg selv p videregende. Liksom ikke noe galt med hodet, men en del galt med innsats og arbeidsvaner. Fler at jeg fr lov til snakke til meg selv p den alderen, og fortelle meg selv at jeg m ta meg sammen og gjre en innsats. Ikke gi opp, men be om hjelp til lage et opplegg for hvordan komme i ml med faget. Jeg opplever mte mange som har lyst til gjre en endring, men ikke alltid vet hvordan. Da er det gy kunne komme med en oppskrift og forske motivere til handling. Mange kreative ungdommer, og kreativitet er en av nklene til vre god i matte.

Jeg elsker at jeg fr muligheten til holde foredrag for elever og lrere! Jeg har s inderlig lyst til at de skal lykkes, antakelig mer lyst enn Sundby har p OL-gull p 5 mila.

Hper foredragsforesprselene fortsetter komme, I <3 it!

Lrdagsgrublis uke 49



Bilde:www.faithworklife.com

Lrdagsmorgener et supert tidspunkt for sette i gang med litt matteoppgaver.Her er en oppgave fra Abelkonkurransen 2011-2012.Abelkonkurransen, ellerNiels Henrik Abels matematikkonkurranse er en konkurranse i matematisk problemlsning for elever i den videregende skolen. Her er oppgaven:

Anne, Berit og Cecilie skal dele 2011 klinkekuler mellom seg slik at Cecilie fr dobbelt s mange klinkekuler som Anne, mens Berit fr flere enn Anne, men frre enn Cecilie. P hvor mange mter kan de f til dette?

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!